Siirry sisältöön

Digituki


Digituki on sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa kuntalaista itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon.

Digituesta saat neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteen tai palvelujen käytön kurssi, neuvontatilaisuus tai henkilökohtaista apua. Digitukea annetaan omalla laitteella tai lainalaitteella. Tukeen voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Hän ei saa asioida puolestasi tai käsitellä palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalaisopisto, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Digiopastusta senioreille

Senioreille on tarjolla etä- ja lähiopastusta tietotekniikan käytössä ja etätietoiskuja. Opastusta antavat ENTER ry:n vapaaehtoiset seniorit, jotka neuvovat puhelimitse tarvittaessa myös etäyhteyden muodostamisessa.

Digitaitoja voi kehittää itsenäisesti verkossa olevalla materiaalilla

Alla muutama linkki verkosta löytyvään materiaaliin digitaitojen itsenäiseen kehittämiseen.