Digituki

Mitä on digituki?  

Digituki on sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukea, jonka tarkoituksena on auttaa kuntalaista itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon.  

Digituesta saat neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteen tai palvelujen käytön kurssi, neuvontatilaisuus tai henkilökohtaista apua. Digitukea annetaan omalla laitteella tai lainalaitteella. Tukeen voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Hän ei saa asioida puolestasi tai käsitellä palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Digituen eri palvelutasoja

Kenelle digituki on tarkoitettu?   

Kaikille kuntalaisille, jotka tarvitsevat tukea arjen digiaskareissa. Kuka tahansa voi tarvita digitukea jossain tilanteessa tai elämänsä vaiheessa.

Toimipaikat joissa Porvoossa saa digitukea

Toimipaikat kartalla, joissa Porvoossa saa digitukea

Kehitä digitaitojasi - apua löytyy verkosta  

Digitaitoja voi kehittää itsenäisesti verkossa olevalla materiaalilla. Alla muutama linkki verkosta löytyvään materiaaliin digitaitojen itsenäiseen kehittämiseen. 

Ylen digitreenit 

Tietoturvaosaaminen

Digitalisaation vaatima osaaminen

Webinaarit ja työpajat