Siirry sisältöön

Ilolan koulun harrastuskerhot

Sivuilta löydät Porvoon harrastamisen mallin maksuttoman kerhotarjonnan Ilolan koulussa.

Porvoon harrastamisen malli on osa Harrastamisen Suomen malli -hanketta. Harrastuksia järjestetään lasten ja nuorten toiveita kuunnellen koko lukuvuoden ajan. Harrastuskerhot toimivat pääsääntöisesti ennen tai jälkeen koulupäivän koulun tiloissa tai poikkeustapauksissa koulua lähellä olevissa tiloissa. Kerhot ovat lapsille maksuttomia.

Lisäksi koulu järjestää myös lyhyempiä, opetushallituksen rahoittamia kerhoja, joista koulu ilmoittaa itse.

Koulujen harrastustoiminnassa noudatetaan kaupungin kouluille linjaamaa hygienia- ja kasvomaskisuositusta. Harrastuskerhoja ei pidetä koulujen loma-aikoina tai pyhäpäivinä.

Musiikikerho, vuosiluokat 1-2 ja 3-6

Tiistaisin 1.3.-24.5. klo 13.00-14.00 (1.-2. lk) ja klo 14.00-15.00 (3.-6. lk)
Paikka: musiikkiluokka

Ilolan koulussa alkaa oma musiikkikerho!

Kerhoon ovat kaikki tervetulleita, aiempaa kokemusta musiikin harrastamisesta ei tarvitse olla. Kerhon toiminta muovautuu hyvin pitkälti ryhmäkoon, käytettävissä olevan soittimiston sekä ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan. Tärkeintä tässä kerhossa on ilo ja yhdessä tekeminen ja avoimin mielin musiikin maailmoihin sukeltaminen.

Kerhon ohjaajana toimii Eerika Grof. Eerika Grof on porvoolainen muusikko, joka opiskelee parhaillaan maisterivaiheen musiikkikasvatusopintoja Taideyliopiston Sibelius Akatemiassa.

Kuvataidekerho, vuosiluokat 3-6

Torstaisin 27.1.-19.5. klo 13.00-14.00
Paikka: taitotalo, kuvataideluokka

Maalaaminen ruokkii luovuutta! Kuvataidekerhossa tehdään maalauksia ja piirustuksia eri tekniikoilla sekä opitaan visuaalisen taiteen perusteita. Kerhon ohjaajana toimii kuvataiteilija Susanna Salama.

Etäkerhot- Koodaus ja pelisuunnittelu

Keskiviikkoisin 26.1.-11.5. klo 15.00-16.00 (RYHMÄ 1) ja keskiviikkoisin 26.1.-11.5. klo 17.15-18.15 (RYHMÄ 2)
HUOM! Etäkerho eli lapsi osallistuu kerhoon omalta tietokoneeltaan.

Kodareiden pelisuunnittelu- & koodauskurssilla ratkotaan koodauspähkinöitä sekä opetellaan, miten ohjelmoida omia pelejä sekä tarinoita lapsille ja nuorille suunnitellulla visuaalisella koodauksella. Kurssin lopussa, kun ohjelmoinnillinen ajattelu alkaa jo sujua, aloitamme Python ohjelmointikieleen tutustumisen Code Combat -seikkailupeli- sekä Codesters pelintekoympäristöissä.

Kurssi soveltuu aloittelijoille sekä jonkin verran koodausta jo harrastaneillekin omaa osaamista vahvistamaan.

Kodareiden kurssit järjestetään etäopetuksena koodausopetukseen loistavasti soveltuvassa Zoom-opetusympäristössä. Pääsemme Zoomissa mm auttamaan sinua sinun omalle tietokoneellesi samaan tapaan, kun pystyisimme lähiopetuksessa auttamaan kädestä pitäen.

Lähetämme kaikille kerhoihimme päässeille ennen kerhoa kurssikirjeen, joka sisältää Zoomin käyttöohjeet sekä kerhokohtaiset Zoom-tunnukset.

Etäkerhoon osallistumista varten tarvitset:

  • Tietokoneen jossa on nettiyhteys, mikrofoni ja kaiuttimet
  • Halutessasi voit käyttää web-kameraa. Kameroiden käyttö on mukava lisä, jotta näemme toisemme ja luokkaan tulee läsnäolon tuntu.
  • Läppärin kaveriksi suosittelemme hiirtä.
  • Jos on mahdollista, kannattaa käyttää kahta näyttöä tai liittyä tunnille kahdella laitteella. Tällöin toiselta ruudulta voi seurata opettajan jakamaa näyttöä ja toisella tehdä itse tehtäviä.

-Opetusta voi seurata myös esim. tabletilla, mutta tehtäviä voi tehdä vain tietokoneella.

  • Nettiselaimeksi suosittelemme esim. Chromea, Explorer ei toimi kaikissa harjoituksissa.
  • Zoomia voi käyttää myös selaimen kautta, mutta asennettu ohjelma toimii usein paremmin.
  • Sähköpostiosoitteen, jonne osaat itse kirjautua. Osa koodausharjoituksista tehdään palveluissa, joihin tehdään opettajan kanssa tunnukset. Osa näistä palveluista vaatii käyttäjän oman sähköpostiosoitteen mahdollista vahvistamista ja salasanan resetointia varten.

Lisätietoja antaa: Suvi Syrjäläinen, p. 0408034625, kodarit@kodarit.fi, suvi.syrjalainen@kodarit.fi

Lisätietoja

Pia Angeria

Projektikoordinaattori