Siirry sisältöön

Strömborgska skolanin harrastuskerhot

Sivuilta löydät Porvoon harrastamisen mallin maksuttoman kerhotarjonnan Strömborgska skolanissa.

Porvoon harrastamisen malli on osa Harrastamisen Suomen malli -hanketta. Harrastuksia järjestetään lasten ja nuorten toiveita kuunnellen koko lukuvuoden ajan. Harrastuskerhot toimivat pääsääntöisesti ennen tai jälkeen koulupäivän koulun tiloissa tai poikkeustapauksissa koulua lähellä olevissa tiloissa. Kerhot ovat lapsille maksuttomia.

Lisäksi koulu järjestää myös lyhyempiä, opetushallituksen rahoittamia kerhoja, joista koulu ilmoittaa itse.

Koulujen harrastustoiminnassa noudatetaan kaupungin kouluille linjaamaa hygienia- ja kasvomaskisuositusta. Harrastuskerhoja ei pidetä koulujen loma-aikoina tai pyhäpäivinä.

Karaktärdesign, vuosiluokka 3

Måndagar 31.1.-19.5. klockan 13.00-14.00

Vi lär ossteckna spelfigurer! I klubbenkommer vi att undersöka hur spelfigurer blir till och varför figurer är viktigaför spel. Vi tecknar våra egna figurer från skiss till färgläggning. Man fårgöra en egen figur eller få hjälp av slumpmässiga nyckelord man kan dra ur enhatt.

Innebandyklubb-välituntikerho, vuosiluokat 5 ja 7-9

Torsdagar 27.1.-19.5. klockan 10.45-11.15 (åk 5) och 11.15-12.00 (åk 7-9)
Plats: Strömborgska skolans gymnastiksal
Huom! Klubben behöver inte anmälas, du kan bara anlända. Instruktör samlar in en lista med namn.

Spelar innebandy med ett avslappnat grepp. Klasserna är för både pojkar och flickor. Oavsett om du var ny på innebandy eller redan lite erfaren veteran, välkommen att vara med! Klubbens instruktör är Porvoon Salibandyseura.

Etäkerhot – Speldesign & kodningskurs vuosiluokat 3-6 ja 5-9

Måndagar 24.1.-9.5. klo 15.15-16.15 (åk 5-9) och torsdagar 27.1.-12.5. klo 15.30-16.30 (åk 3-6)
Plats: Hem
OBS! Distansklubb. Ett barn deltar i klubben hemifrån från sin egen dator

Kodarits speldesign & kodningskurs lär dig att lösa olika kodningsutmaningar samt att programmera dina egna spel och berättelser med hjälp av visuell kodning, som är designad för både barn och tonåringar. Vid slutet av kursen, när vi har lagt grunderna av programmeringstänkandet, börjar vi bekanta oss med programmeringsspråket Python. För detta använder vi oss av äventyrsspelet Code Combat och spelmiljön Codesters.

Kursen är anpassad till både nybörjare samt till dig som har redan kodat på fritiden. I så fall kommer kursen att stärka dina färdigheter.

Kodarits kurser arrangeras genom distansutbildning, där Zoom appen används som undervisningsmiljö. Vi får bland annat hjälpa dig genom Zoom, och om det behövs ta över din dator, precis som vi skulle göra om vi var på plats 🙂

Inför kursens start, skickar vi dig ett kursbrev med alla detaljer angående Zooms användning och ditt specifika Zoom-ID.

För att delta i kursen behöver du följande:

  • En dator med internetuppkoppling, mikrofon och högtalare/hörlurar
  • Webbkamera. Sin användning är ett trevligt tillskott för att se varandra och för att klassen får en känsla av närvaro, men det är inget måste.

– Vi rekommenderar användningen av en datormus.

– Om möjligt, rekommenderar vi att du använder två skärmar samtidigt, en för att följa klassen och den andra för att göra uppgifterna själv på den andra.

-Klassen går även att följa till exempel på en surfplatta, men övningarna kan bara göras på en dator.

– Vi rekommenderar bland andra, Chrome som webbläsare. Explorer brukar inte fungerar i alla övningar.

– När det gäller Zoom, rekommenderar vi att installera appen på din dator, även om det nås via webbläsaren, denna möjlighet har inte alla funktionaliteter.

  • En e-post konto som du själv kan logga in på. Stor del av kodningsövningarna görs i e-tjänster där ID måste skapas. Några av dessa sidor kräver att användaren bekräftar sitt konto eller återställer sitt lösenord med hjälp av sin e-postadress.

Mer information (undersökningar på finska eller engelska):

Suvi Syrjäläinen, tel. 0408034625, kodarit@kodarit.fi, suvi.syrjalainen@kodarit.fi

Lisätietoja

Pia Angeria

Projektikoordinaattori