Perhe Chanth

Kuvittelemme tekevämme paljonkin, että eläisimme mahdollisimman ekosti. Ostamme vähän ja nekin usein käytettyinä, ja olemme vegaaneja – lukuun ottamatta kissojamme ja kilpikonnaamme.

Sudenkuoppamme on yksityisautoilu ja reissaaminen. Työpaikkamme sijaitsevat Porvoon keskustassa, matka suuntaansa on 10–12 kilometriä ja paluumatka yhtä ylämäkeä – ja välillä alamäkeä ja taas ylämäkeä.

Kesällä pyöräilimme paljon, mutta kun mittari putosi kahteen asteeseen, ei tullut mieleenkään vetää tumppuja käsiin. On liian helppo mennä autolla, kun se on tuossa pihalla. Siitä luopuminen tuntuu hankalalta, eikä Kerkkooseen edes kulje busseja viikonloppuisin.

Ahdistaa myös tämä meidän lämmitys. Sähköpatterit kuluttavat aika lailla sähköä ja talo voisi olla paremmin eristetty. Jos vielä repisi jostain rahat aurinkokennoihin – vaikka ei niistä ehkä saisi täyttä hyötyä, kun kesällä sähkön käyttömme on minimaalista, talvella sitä ei juuri saa kennoista.

Odotamme tältä projektilta lisää tietoa ja sitä, että saisimme omat sokeat kohdat näkyviin ja vinkkejä esimerkiksi sähköasiaan. Haasteena on se, että tieto lisää tuskaa, ja sitten meidän pitää miettiä, olemmeko valmiita tekemään asialle jotain.

Toivon, että tämän projektin kautta ihmisten tietoisuus kasvaisi.  Tuntuu että yleisesti on mukavampaa kuulla mukavia valheita kuin epämukavia totuuksia, mutta meillä ei ole enää pitkään varaa elää niin kuin elämme.

Jokainen meistä pystyy tekemään jotain. Sillä miten liikumme, asumme, kulutamme ja syömme voi vaikuttaa. We don ́t have a planet B.

On tosi mahtavaa, että jotain tällaista on järjestetty, ja siihen pääsi mukaan noin vain hakemalla. Toivomme, että tämä projekti tulee näkymään jossain – myös päättäjien valinnoissa.

Chanthit

Perhe Chanth


Ketkä: Sosiaaliohjaaja Marianne ja IT-alan yrittäjä Tatu Chanth
Missä: Kerkkoon kylä, noin 10 km Porvoon keskustasta
Koti: 1914 rakennettu sähkölämmitteinen omakotitalo n. 75 m²


Chathit ovat kirjoittaneet muutamista kokeiluistaan nettisivuilleen. Lue Chanthien kokemuksia hybridiautosta ja sähköpyörästä:

Hyundai Ioniq Plug-In hybridin koeajo

Helkama XE10 -sähköpyörän koeajo


Perhe Chanthin yhteenveto kokeilukuukaudesta

Tutustu perhe Chanthien hiili- ja materiaalijalanjälkimittaukseen ja tavoitteeseen 2030

Tutustu kestävien elämäntapojen kiihdyttämön loppuraporttiin

Päätin viime tammikuussa, että teen yhden muutoksen elämäntavoissa. Yksi onnistuu, mutta jos päätän kymmenen, yksikään ei jää. Kestävien elämäntapojen kiihdyttämössä kokeilimme monia uusia asioita, ja kuukausi on lyhyt aika. Siinä tulee helposti kiire, mutta oli se silti hauska kokemus.

Jalanjäljen pienentämistä linja-autolla ja sähköpyörällä

Monia kokeilukuukauteen liittyviä asioita olemme tehneet jo pitkään: olemme vegaaneja, pidämme huonelämpötilaa 19–20 asteessa, meillä on monilokerokeräys ja seuraamme sähkönkulutusta graafeilla.

Meidän suurin haasteemme oli liikkumisen hiilijalanjäljen pienentäminen. Lisäsimme etätyöpäiviä sen verran kuin voimme, kokeilimme hybridiautoa, sähköpyörää ja lisäsimme julkisilla liikkumista. Sähköpyörästä tykkäsin kovasti. Sen kanssa pitäisi keksiä, mihin sen jättää, sillä se on aika kallis varastettavaksi. Kokeilemamme pyörän akku painoi 3,5 kiloa, joten sitä ei ole helppo kantaa mukana.

Korvasimme osan automatkoista julkisilla, mitä oli haastavaa, kun asumme Kerkkoossa. Kun esimerkiksi kokous loppuu myöhään, busseja ei enää kulje. Jos pitää päästä Espooseen, julkisilla matkustamiseen menisi liian pitkä aika. Linja-autolippujen hinnat ovat myös niin korkeat, ettei julkisilla liikkuminen aina kannata, varsinkin jos mukana on monta ihmistä.

Vaihdoimme tuulisähköön, joka vaikutti tällä aikavälillä eniten hiilijalanjälkeemme.

Suunnitelmissa KonMaritus ja huoneen vuokraus

Aiomme jossain vaiheessa siivota kämppämme niin, että saamme kodistamme yhden huoneen vuokralle. Aiomme myös KonMarittaa, vaikka vihaan sitä sanaa, mutta se on aika hidasta, koska kodissamme on kolmen sukupolven edestä tavaraa. Tyhjensimme jo 12 pahvilaatikollista tavaraa, mutta se ei näy vielä missään.

Olisimme vielä enemmän halunneet tietoa, mistä hiilijalanjälki muodostuu. Ihmisten on helpompi tehdä ekologisia valintoja, kun he tietävät, millainen hiilijalanjälki valinnoilla on.  

Tatu Chanth