Porvoon kaupunki ja kehitysyhtiö Posintra vahvistavat matkailuyhteistyötä
Kehitysyhtiö Posintra vahvistaa yhteistyötään Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikön kanssa panostamalla resursseja matkailun kehittämiseen myös matkailuhankkeiden ulkopuolella.
- Haluamme rakentaa kevään aikana yhdessä Porvoon matkailuyritysten kanssa kehittämisohjelman, jossa tehdään valintoja ja poisvalintoja teemoista, joiden kehittämiseen halutaan keskittyä. Kaikkea ei voi kerralla tehdä, mutta pienilläkin toimenpiteillä voidaan saada paljon hyvää aikaan, sanoo Posintran aluekehitysjohtaja Topi Haapanen.
- Ensisijaisessa roolissa matkailun kehittämisessä ovat alueen yrittäjät. Me tarjoamme tukea tuotteistamiseen, kouluttamiseen ja markkinoimme matkailutarjontaa niin kotimassa kuin kansainvälisestikin. Toimimme alueorganisaationa matkailun edistäjänä kansallisella tasolla, toteaa Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen.
- Haluamme tiivistää tavoitteellista yhteistyötä kaikkien matkailukysynnästä hyötyvien toimijoiden kesken. Matkailuelämysten ja kokemusten tuotanto on bisnestä, jolle Porvoo matkailukaupunkina antaa vahvan pohjan, jatkaa Haapanen.
Matkailun kehittämisohjelma käynnistyy ensimmäisellä työpajalla torstaina 15.3. ja se on osa Unelmien Porvoo 2030 –strategiatyötä.
Laajempaa näkemystä
Matkailun kehittämistyön tueksi Porvoon kaupunki ja kehitysyhtiö Posintra kutsuvat kokoon matkailun advisory boardin eli matkailun asiantuntijoista koostuvan neuvoa antavan ryhmän. Ryhmän tarkoituksena on tuoda Porvoon matkailu- ja markkinointiyksikön ja Posintran työhön näkemyksiä matkailun kehittämisen trendeistä ja suunnasta Suomen ja pääkaupunkiseudun matkailussa. Tavoit-teena on, että jokaisen jäsenen asiantuntemuksen kautta saadaan näkemyksiä ja hyviä käytäntöjä Porvoon ulkopuolelta kehittämisen tueksi.
Advisory board kokoontuu 2 - 3 kertaa vuodessa ja se koostuu neljästä jäsenestä:
Kristiina Hietasaari, Director, Head of Product and Content, Visit Finland (Business Finland Oy)
Outi Pekkinen, markkinointipäällikkö, Helsingin kaupunki
Tiina Reijonen, puheenjohtaja, Premium Visit ry
Antti Petteri Kurhinen, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa yhdistetään voimia
Alueet Helsingistä itään tiivistävät yhteistyötään ja panostavat Visit Finlandin koordinoimana yhdessä alueen tunnettuuden lisäämiseen kansainvälisillä markkinoilla. Alueet ovat keränneet yhteiseen markkinointibudjettiin 50 000 euroa vuodelle 2018, ja Visit Finland on sitoutunut tukemaan alueyhteistyötä omissa toimenpiteissään. Ensimmäisessä vaiheessa kasvua haetaan erityisesti saksankielisen Keski-Euroopan alueelta.
- Yhteistyö on lähtenyt käyntiin vauhdilla ja meidän näkökulmastamme on erityisen hienoa, että alusta asti tahtotilana on ollut löytää pysyvä, yhteinen toimintatapa yli aluerajojen, iloitsee alueyhteistyötä koordinoiva Asta Laaksonen Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä.
- Kotkan-Haminan seutu, Kouvolan, Loviisan ja Porvoon alue on matkailullisesti sisällöltään rikas. Kotkan upeat kaupunkipuistot ja Merikeskus Vellamo sekä Langinkosken keisarillinen kalastusmaja ja Haminan idyllinen ympyräkaupunki huokuvat Vanhan Suomen kansainvälistä historiaa.
Kouvolan kärkikohteet Repoveden kansallispuisto, Unescon maailmanperintökohde Verla, Tykkimäen huvipuisto ja Mustila Arboretum innostavat matkailijoita. Loviisan puukaupunki ja ruukkimiljöö, Vanha Porvoo ja porvoolaiset upeat ravintolat kokonaisuutena sekä alueen monipuolinen saaristo tarjoavat puitteet pidempäänkin oleskeluun alueellamme toteaa matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen Porvoon kaupungilta.
- Vetovoimatekijöiden listaa voisi jatkaa loputtomiin, yhdessä olemme enemmän, Myllynen jatkaa.
- Työstämme parhaillaan yhteistä kesän viikko-ohjelmaa, johon kerätään alueiden parhaat palat. Syksyllä osallistumme yhdessä saksankielisille markkinoille suunnattuihin workshoppeihin sekä järjestämme yhdessä Visit Finlandin kanssa matkanjärjestäjien tutustumismatkan alueellemme, kertoo yhteistyön konkreettisista toimenpiteistä Cursor Oy:n matkailupäällikkö Sanna Nikki Kotkasta.
Yhteistyön yhtenä tavoitteena on vahvistaa matkailuosaamista ja jakaa tietoa. Matkailijat eivät tunnista kuntarajoja ja toivottavasti alueen yrityksetkin verkostoituvat sekä syntyy uusia tuotteita.
-VisitKouvola kutsuu Helsinki East-alueen yrityksiä huhtikuussa Pietariin markkinoimaan, mainitsee matkailun kehittämispäällikkö Kirsi Vainio Kouvola Innovation Oy:stä.
Lisätietoja:
Porvoon kaupunki, matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen
sari.myllynen@porvoo.fi, puh. 040 706 1200
Posintra Oy, aluekehitysjohtaja Topi Haapanen
topi.haapanen@posintra.fi, puh. 040 708 2012
Kouvola Innovation Oy / VisitKouvola, matkailun kehittämispäällikkö Kirsi Vainio
kirsi.vainio@kinno.fi, puh. 020 615 5885
Cursor Oy / Kotkan-Haminan seutu, matkailupäällikkö Sanna Nikki
sanna.nikki@cursor.fi, puh. 040 190 2585
Visit Finland, Product Development Coordinator Laaksonen Asta
asta.laaksonen@businessfinland.fi, puh. 046 9232086
9.2.2018 9:22
Tunnisteet: Matkailu