Hoppa till innehåll

Kommun Kati – en virtuell kundrådgivare

Kommun Kati är Borgås virtuella kundrågivare. Kommun Kati baserar sig på artificiell intelligens (AI) och kan svara på frågor gällande Borgå stads tjänster. Kommun Katis information baserar sig på data som stadens personal matat in. Utöver detta kan Kati även söka information från yttre källor så som Servicedatalagret (SDL) som finns på webbtjänsten Suomi.fi.

Om Kommun Kati inte hittar svar på din fråga, vidarebefordras du till en chatkonversation med Kompassens tjänsterådgivare under öppethållstiderna.

Fortgående utveckling baserat på respons

Kommun Kati förstår hela meningar och kan identifiera skrivfel och talspråk. Kati utnyttjar artificiell intelligens bland annat i hur den känner igen kommuninvånarnas frågor.

Kati skolas konstant och respons är mycket välkommen. Kati sparar också i minnet frågor som den inte hittat svar på, så att Borgå stads personal har lättare att identifiera problemområden.

Anträffbar kostnadsfritt dygnet runt

Kommun Kati är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar. Vid behov styr Kommun Kati till en sakkunnig. Sakkunniga svarar på frågor enligt servicepunkternas öppethållningstider.

Datasäkerhet på hög nivå

Kommun Katis datasäkerhet är högklassig. Modellen avvecklar automatiskt information som kunde bidra till identifiering av samtalaren och ger även kunden själv möjlighet att radera diskussionen.

Kommun Kati sparar inte dina uppgifter. Du kan bekanta dig med Borgå stads allmänna principer gällande dataskydd från länken nedan:

Du kan ladda ned diskussionen till din apparat eller radera den

Tjänsten är planerad, genomfört och testad med allmänna mobil, dator, surfplatta och mjukvara. Om du vill kan du ladda ned hela diskussionen på din egen apparat, exemeplvis i din smarttelefons minne eller på din dator. Detta kan vara nyttigt om du chattar med Kommun Kati utanför sakkunnig chattens öppethållningstider och önskar kunna återvända till diskussionen vid ett senare skede med en sakkunnig.

Du kan också radera diskussionen i sin helhet. Se nedan hur du ska göra.

Så här laddar du diskussionen till din egen apparat

Om du vill kan du ladda ned diskussionen du fört med Kommun-Kati eller sakkunniga till din egen apparat. Gör så här:  Klicka på tre punkterna uppe i högre hörnet på Kunta-Kati fönstret. Istället för tre punkter läser skärmläsaren texten Hjälp / Öppna menyn.

Klicka på ”Ladda ned samtal”. Samtalet sparas i den mapp som din apparat använder för förvaring av nedladdade filer. På datorer med operativsystemet Windows kallas denna mapp ofta ”Hämtade filer” eller ”Downloads”.

Om du önskar, kan du även radera samtalet genom att klicka på ”Ta bort samtal”. Då raderas din diskussion med Kommun-Kati i sin helhet. En raderad diskussion kan inte återställas.

Med att trycka på ”Tillbaka” återvänder du till samtalet och kan fortsätta din diskussion med Kommun-Kati eller sakkunnig.

Årets 2022 tjänsteutveckling

Kommun-Katis servicehelhet ger möjligheten att samarbeta mellan flera olika sektorer. Om Kommun-Kati inte hittar svar på din fråga hänvisas du till en servicerådgivare enligt öppethållstiderna. Chattfunktioner har testats bl.a. med

  • Experter inom småbarnspedagogik,
  • servicepunkten Kompassens personal och
  • sommarhjälpare som specialiserat sig särskilt i resenärers och turisters frågor.