Hoppa till innehåll

Borgås digiprogram framskrider till beslut

Ett utkast till digiprogrammet fram till år 2023 har färdigställts och stadsstyrelsen behandlar programmet på sitt möte den 30 mars. Med digitalisering avses en förändring i verksamhetskulturen när användningen av modern datateknik ökar. Digiprogrammet tar upp åtgärder med vilka staden skapar välfärd för invånarna med hjälp av ny teknologi.

Ett utkast till digiprogrammet fram till år 2023 har färdigställts och stadsstyrelsen behandlar programmet på sitt möte den 30 mars. Med digitalisering avses en förändring i verksamhetskulturen när användningen av modern datateknik ökar. Digiprogrammet tar upp åtgärder med vilka staden skapar välfärd för invånarna med hjälp av ny teknologi.

I beredningen av programmet deltog under året stadens olika sektorer, stadskoncernens bolag och affärsverk samt invånarna via Team Borgå-enkäten och en verkstad.

-De senaste veckorna har visat hur viktigt det är att få information i realtid som stöd för beslutsfattande, och det kommer att krävas insatser för att uppnå en sådan situation. Men, staden har redan moderna digitala verktyg till sitt förfogande och det digitala språng som staden tagit de senaste veckorna har visat att staden är redo också för stora förändringar, konstaterar utvecklingsdirektör Charlotta Grönqvist. 

Digitaliseringens tre tyngdpunkter i Borgå

Digitaliseringsprogrammets tre teman är ”Kunskapsbaserade beslut”, ”Högklassiga tjänster & effektivt arbete” och ”Elektroniskt bemötande”. Målet med temat ” Kunskapsbaserade beslut” är att stadens beslutsfattande ska baseras på aktuell information som är enkelt tillgänglig för stadens organisation, de förtroendevalda och invånarna. Målen med temat ”Högklassiga tjänster & effektivt arbete” är att göra arbetet effektivare med hjälp av bästa praxis, nya tekniker (till exempel artificiell intelligens, robotstyrd processautomation, chattbot och blockkedja) och arbetsformer samt anvisa resurser mer effektivt och förbättra servicekvaliteten i Borgå stad. Målet med temat ”Elektroniskt bemötande är Borgåborna ska få bättre digitala tjänster i framtiden.

Varje tema omfattar ett stort urval ambitiösa åtgärder med vilka staden i enlighet med strategin ska gå i spetsen för digitaliseringen. Digiprogrammet är inte fastlaget fram till 2023, utan det är en dynamisk helhet som lever jämsides med stadens och statens verksamhet. Temana i digiprogrammet är bestående under perioden 2020–2023, men i takt med att ny teknik utvecklas och ny information fås genom försök, är det förnuftigt att kontinuerligt uppdatera färdplanen.

Utöver dessa teman identifierar digiprogrammet fyra helheter som möjliggör att temana kan främjas.  En av dem är kommuninvånarnas och personalens digitala färdigheter, vars utveckling leds och utvärderas.

Mer information:
Utvecklingsdirektör Charlotta Grönqvist
tfn 050 482 1411
charlotta.gronqvist@porvoo.fi