Hoppa till innehåll

Östbanan Ab har börjat sin verksamhet snabbt

Verksamheten inom projektbolaget Östbanan Ab har kommit snabbt i gång efter att bolaget bildades. Bolagets uppgift är att främja planeringen av spårförbindelsen Flygbanan–Borgå–Kouvola fram till att man är i beredskap att börja bygga banan.

– Östbanan förenar halva Finland och ger snabba och smidiga förbindelser till hela östra Finland. Ett stort antal aktörer har förbundit sig till bolaget, utöver staten är 24 kommuner i sju landskap med, poängterar Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula som också är ledamot i Östbanan Ab:s styrelse.

Tillsammans med upprustningsåtgärder på Savolaxbanan och Karelenbanan minskar Östbanan trafikens utsläpp och förkortar restider i spårtrafiken i östra Finland till tre timmar på resor mellan huvudstadsregionen och Joensuu och Kuopio. Banan betjänar nästan två miljoner finländare.

– Med tanke på Borgå är det viktigt att Östbanan skapar en banförbindelse med persontrafik också till Borgå. Vi tycker också att det är viktigt att planera en närtågsförbindelse mellan Borgå och huvudstadsregionen. Banprojektet är av stor betydelse med hänsyn till såväl Borgås som hela Finlands klimatmål.

– I dagsläget är Borgå den största staden i Finland dit det inte finns en persontågförbindelse, även om pendling och besöken mellan Borgå och huvudstadsregionen är livliga. Med hållbara kollektivtrafik- och pendlingslösningar kan Borgå ta ett kliv mot en klimatneutral stad. Banan stärker möjligheter för stadens tillväxt och konkurrenskraft samt kopplar Borgå och hela östra Nyland allt starkare till utvecklingen i metropolområdet och dess pendlingsregion, fortsätter Ujula.

Cirka en fjärdedel av personer i arbetslivet som bor i Borgå pendlar till arbetet i huvudstadsregionen, största delen med personbil. Det görs också många besöks- och skolresor till huvudstadsregionen. Det är också många som bor i huvudstadsregionen och arbetar i Borgå.

– Det föränderliga geopolitiska världsläget framhäver östra Finlands betydelse för hela Finlands säkerhet. Samtidigt har kraven på en fungerande intern spårtrafik fått mer vikt. Östbanan och utvecklingen av östra Finland har fått en allt mer betydande roll när det gäller hela Finlands försörjningsberedskap och konkurrenskraft samt regionens livskraft, fastställer Östbanan Ab:s tf. verkställande direktör Petteri Portaankorva.

– Framkomligheten och trafikförbindelserna till och från östra Finland har blivit efter från utvecklingen jämfört med övriga Finland. Behovet av en ny bana österut från Helsingfors, det vill säga Östbanan, har slagits fast också i regeringsprogrammet. Det är livsviktigt att hela Finland utvecklas jämlikt. Vi behöver ett östra Finland som är livskraftigt, konkurrenskraftigt och framkomligt.