Hoppa till innehåll

Social- och hälsovårdsnämndens beslut 15.6.2021

Social- och hälsovårdsnämnden behandlade uppdateringen av anvisningarna om klientavgifter med anledning av den nya klientavgiftslagen som träder i kraft i början av juli. Ärendet återremitterades för att korrigera några detaljer.

Nämnden antecknade för kännedom slutrapporten om ett projekt som gäller funktionshinderservicen i östra Nyland. Nämnden tog också emot en utredning om det ekonomiska läget i maj.

Vid mötet beslutade nämnden vidare om anslutning till en gemensam upphandling av hyrd arbetskraft inom social- och hälsovården. För organiseringen av upphandlingen, som till sin form är ett ramarrangemang, svarar kommunernas enhet för gemensam upphandling Hansel Ab, och upphandlingen ska gälla åren 2021-2025. Staden deltar också separat i arbetet i en arbetsgrupp som bereder upphandlingen.

Nämnden beslutade också om en direktupphandling av tjänster som en klient hos funktionshinderservicen behöver under den tidsperiod som krävs för konkurrensutsättning av tjänsten. Detaljerna i beslutet ska hemlighållas eftersom de innehåller information om en klientrelation inom social- och hälsovården.

Nämnden godkände svaret till fullmäktigemotionen gällande beaktande av D-vitamin i utkomststöd. Svaret sänds till stadsstyrelsen för ett slutgiltigt beslut i ärendet.

Nämnden använde inte sin upptagningsrätt till tjänsteinnehavarbeslut.