Hoppa till innehåll

Staden konkurrensutsätter beställningstrafiktjänsterna på nytt

Borgå stads finansdirektör sade måndagen den 20 september upp det med Sarastia Oy avtalade ramarrangemanget för beställningstrafiken, och staden inleder en ny konkurrensutsättning av beställningstrafiktjänsterna. Värdet på beställningstrafiktjänster som staden upphandlar är cirka 50 000 euro per år. 

Stadens beställningstrafik fungerar under den sex månader långa uppsägningstiden normalt enligt ramarrangemanget och den nya konkurrensutsättningen förväntas inte påverka servicens kvalitet eller funktion.    

Borgå stad började vid ingången av augusti i beställningstrafiken använda ett nytt slags ramarrangemang där beställningstrafiken upphandlas med hjälp av en ny portal för minikonkurrensutsättningar. 

– Vi har i huvudsak varit nöjda med priset, kvaliteten och tillgången på beställningstrafiktjänsterna som vi har upphandlat via det nya ramarrangemanget, även om det har funnits enstaka problem. I flera minikonkurrensutsättningar har antalet anbuden ändå varit litet och variationen i prisnivån ganska stor. Därför vill vi konkurrensutsätta arrangemanget på nytt och önskar att flera anbudsgivare deltar i konkurrensutsättningen, säger finansdirektör Henrik Rainio. 

Med beställningstrafik avses enkelresor och tur- och returresor i Fastlandsfinland och på förhand avtalade, mer regelbundna lokala skjutsar, såsom skolornas skjutsar till simhallen. Avtalet omfattar inte enstaka skjutsar för daghem och skolor och ärendehantering.

Staden utvecklar upphandlingsförfarandet

Staden anslöt sig till den nu uppsagda upphandlingen av beställningstrafiktjänster i april, och stadsstyrelsen utnyttjade inte sin övertagningsrätt i finansdirektörens beslut.  

– Det är fråga om ett helt normalt handlingssätt. Staden har totalt cirka 50 centraliserade avtal via Sarastia Oy och Hansel Ab. Modellen där dessa offentligt ägda bolagen konkurrensutsätter flera kommuners upphandlingar på en gång är både kostnadseffektiv och säkerställer för sin del högklassiga tjänster och väl upprättade avtal. Stadens mål har varit att effektivera stadens upphandlingar och utveckla nya upphandlingskanaler, berättar Rainio. 

Sarastia Oy konkurrensutsatte beställningstrafiktjänsterna i maj och juni, och ramavtalet mellan staden och Sarastia trädde i kraft vid ingången av augusti. Företagen inom branschen i Borgå lämnade inte sina egna anbud i konkurrensutsättningen som Sarastia ordnade. 

– De lokala företagen i Borgå märkte tyvärr inte att de borde ha lämnat in anbud i Sarastias konkurrensutsättning. Vi utvecklar i fortsättningen stadens upphandlingsprocess så, att också uppgifter om centraliserade upphandlingar som Hansel Ab och Sarastia Oy ordnar läggs på stadens webbplats när vi hittills bara har informerat där om stadens egna konkurrensutsättningar. Utöver detta sänder vi i fortsättningen också ett meddelande om nya konkurrensutsättningar till nuvarande leverantörer, så att de inte av misstag lämnar en ny konkurrensutsättning utan beaktande, beskriver finansdirektör Rainio. 
Ytterligare uppgifter till medier: finansdirektör Henrik Rainio, tfn 040 593 6057, henrik.rainio@porvoo.fi