Hoppa till innehåll

Det är rusning till hälsovårdscentralens telefonlinjer

Hälsovårdscentralens tidsbokningsnumret är överbelastat. Återuppringningssystemet är i bruk men med mycket stor fördröjning. Coronarådgivningsnumren fungerar normalt.

Hälsovårdscentralens tidsbokningsnumret är överbelastat. Återuppringningssystemet är i bruk men med mycket stor fördröjning. Coronarådgivningsnumren fungerar normalt.

Hur ska jag agera, när telefonen är överbelastad?

  • Om situationen är kritisk, ring 112.
  • Om ärendet inte är särskilt brådskande, överväg om du kan ringa först i nästa vecka.
  • Ring endast en gång och vänta sedan på att bli uppringd. Varje samtal måste gås igenom enskilt och samtal från samma nummer tar inte ut varandra, utan belastar systemet.
  • Använd tjänsten Mina Kanta-sidor. Där kan du i flera ärenden komma vidare, till exempel få remiss till laboratoriet.
  • Ring inte för att få veta coronatestresultat. Om smitta konstateras, blir du uppringd. Annars får du ett textmeddelande. Resultatet syns också i tjänsten Mina kanta-sidor.

Telefonnummer för personer med coronasymptom, tfn 040 547 7764, 040 481 0344, må–to kl 8–15.30, fre kl 8–14.30. Kvällar och veckoslut är det HUS dejour som svarar och hänvisar vid behov till coronatestning, tfn 116 117.

För övriga ärenden gäller hälsocentralens tidsbeställningsnummer, tfn 019 520 4351, vardagar kl 8–15.30.

Omaolo: www.omaolo.fi

Omakanta: www.kanta.fi