Hoppa till innehåll

Hälsovårdscentralens telefon överbelastades under måndagen, återuppringningssamtal blev ogjorda

Hälsovårdscentralens telefonlinjer överbelastades ännu mer än tidigare under måndagen den 24 augusti. I slutet av sommaren har det på måndagar kommit flera hundra samtal men nu flerdubblades antalet. En stor mängd återuppringningar blev ogjorda även om samtal gjordes också efter öppethållningstiden. Återuppringningen fortsatte tidigt på tisdag morgon.

Hälsovårdscentralens telefonlinjer överbelastades ännu mer än tidigare under måndagen den 24 augusti. I slutet av sommaren har det på måndagar kommit flera hundra samtal men nu flerdubblades antalet. En stor mängd återuppringningar blev ogjorda även om samtal gjordes också efter öppethållningstiden. Återuppringningen fortsatte tidigt på tisdag morgon.

– Också i normala fall är det rusning till telefonlinjerna på måndagar men situationen jämnar ut sig mot slutet av veckan. Nu orsakade naturligtvis coronafallet i en skola och testningen av de exponerade en del extra rusning, berättar social- och hälsovårdsdirektör Ann-Sofie Silvennoinen.

– Sedan början av augusti har vi rekryterat och flyttat mer personal till telefontjänsten och testningen. Vi har också ökat samarbetet med privata aktörer och gjort återuppringningssamtal sedan klockan sju i morse. Vi beklagar situationen och vi gör hela tiden förbättringar, fortsätter hon.

Lyceiparkens skolas skolhälsovårdare har varit tillgänglig för familjerna, gett tider till coronatest och anvisningar. Det här förfarandet utvidgas till nästa också till andra skolor.

I Borgå får man tid till coronatest vanligtvis följande dag. Testerna analyseras av HNS och svarstextmeddelandet kommer från HNS system. Ibland har det tagit länge för resultatet att komma, upp till fyra dagar.

–  Man måste komma ihåg att HNS gör en enorm mängd coronatest just nu. Vi önskar att alla har samarbetsvilja och uthållighet i den här situationen, önskar Silvennoinen.

Hur ska jag agera, när telefonen är överbelastad?

  • Om situationen är kritisk, ring 112.
  • Om ärendet inte är särskilt brådskande, överväg om du kan ringa först på tisdag eller onsdag.
  • Ring endast en gång och vänta sedan på att bli uppringd. Varje samtal måste gås igenom enskilt och samtal från samma nummer tar inte ut varandra, utan belastar systemet.
  • Använd tjänsten Mina Kanta-sidor. Där kan du i flera ärenden komma vidare, till exempel få remiss till laboratoriet.
  • Ring inte för att få veta coronatestresultat. Om smitta konstateras, blir du uppringd. Annars får du ett textmeddelande. Resultatet syns också i tjänsten Mina kanta-sidor.

Telefonnummer för personer med coronasymptom, tfn 040 547 7764, 040 481 0344, må–to kl 8–15.30, fre kl 8–14.30. Kvällar och veckoslut är det HUS dejour som svarar och hänvisar vid behov till coronatestning, tfn 116 117.

För övriga ärenden gäller hälsocentralens tidsbeställningsnummer, tfn 019 520 4351, vardagar kl 8–15.30.