Hoppa till innehåll

Stadsstyrelsens beslut 15.2.2021

Budgetändring, samfundsskatt

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt föreslå stadsfullmäktige att budgeten för år 2021 ändras så, att uppskattade inkomster från samfundsskatten höjs med 15 miljoner euro.

Samfundsskatteintäkten uppskattas enligt den nya fördelningsandelen vara cirka 50 miljoner euro, vilket är 15 miljoner euro mer än budgeterat. Samfundsskatteintäkten var år 2020 cirka 38 miljoner euro, år 2019 cirka 32 miljoner euro och åren 2011-2018 typiskt cirka 15 miljoner euro.

Samfundsskatteintäkten är mycket konjunkturkänslig och särskilt uppskattningen av samfundsskatteutfallet år 2021 är exceptionellt osäker.

Grundande av en spårutvecklingsfond

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt föreslå stadsfullmäktige att en spårutvecklingsfond grundas och att stadgar för spårutvecklingsfonden godkänns.

Syftet med spårutvecklingsfonden är att trygga förutsättningar för planering, utveckling och byggande av en spårförbindelse till Borgå. Utvecklingen av banförbindelsen förutsätter dessutom att staden gör många slags investeringar i samhällsstrukturen och kommunaltekniken.

Borgå stad har redan nu en markanskaffningsfond med vilken staden förbereder sig på kommande års markanvändningsbehov. Förvaltningsmodellen och stadgarna för spårutvecklingsfonden ska i hög grad motsvara dem som gäller för markanskaffningsfonden.

Stadsstyrelsen har preliminärt förbundit sig till att finansiera kostnader för planering av en spårförbindelse med cirka 10 miljoner euro.

Utlåtande: färdplanen för fossila transporter – utkast till statens principbeslut

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt godkänna utlåtandet om färdplanen för fossilfria transporter och utkastet till statsrådets principbeslut.

Man tog bort följande stycke från utlåtandet enligt Anna-Stiina Lundqvists förslag: ”Sähköautojen pikalatauspisteet ovat varsin kalliita asentaa ja ylläpitää, ja julkisessa katuympäristössä mahdollisesti ongelmallisia. Näemme niiden soveltuvan paremmin jatkuvasti valvonnassa olevaan ympäristöön kuten isoimmille huoltoasemille. Sen sijaan tavallisia latausasemia on mahdollista toteuttaa julkisille pysäköintialueille yhteiskunnan tai kilpailutettujen yritysten toimesta.”

Man tillade följande stycke till utlåtandet enligt Outi Lankias förslag: ”Sähköautojen lisääntymisen merkittävä hidaste on latauspaikkojen puute kaupunkiympäristössä. Useimmissa kiinteistöyhtiöissä ei ole mahdollisuutta autojen lataamiseen. Suurteholatausasemat tulevat syrjäyttämään peruslatauspisteet, koska sähköautojen lisääntyessä latauspaikkojen käyttötarve kasvaa. Autot tulee pystyä lataamaan nopeasti, jotta latauspaikka vapautuu seuraavalle. Suurteholatausasemat eivät edellytä fyysistä valvontaa. Parissa vuodessa markkinoille tulee automalleja, jotka lataantuvat nykyistä nopeammin ja tekniikka kehittyy entisestään.”

Kommunikationsministeriet har begärt Borgå stads utlåtande om ämnet Färdplanen för fossilfria transporter – utkast till statsrådets principbeslut om minskning av växthusgasutsläppen i inrikes trafik. Syftet med färdplanen för fossilfria transporter är att halvera trafikutsläppen fram till år 2030 från 2005 års nivå. Senast år 2045 ska trafiken ha nollutsläpp. Underlag i utarbetandet av färdplanen har varit rekommendationer från arbetsgruppen för fossilfri trafik och konsekvensbedömningar från Teknologiska forskningscentralen, Aalto-universitetet och Transport- och kommunikationsverket.

Övriga ärenden

I de övriga ärendena beslutade stadsstyrelsen enhälligt enligt beslutsförslagen.