Siirry sisältöön

Potilasasiamies

Asiakas voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Palvelu on asiakkaalle maksuton.

Potilasasiamies neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta tai hänen omaisiaan potilaslain (PotiL 785/1992) mukaisissa asioissa silloin, kun potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Potilasasiamies ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiin, eikä anna selvityksiä tai tee ratkaisuja.

Potilasasiamies palvelee seuraavissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yksiköissä asioivia potilaita ja heidän läheisiään:

  • Terveysasemat
  • Terveyskeskuksen vuodeosastot
  • Kuntoutus
  • Suun terveydenhuolto
  • Äitiys-, lasten- ja aikuisneuvolat
  • Koulu- ja opiskeluterveydenhoito
  • Kotihoito
  • Päihdepalvelut

HUS:n palveluihin liittyvissä asioissa (Porvoon sairaala, erikoissairaanhoito, laboratorio, röntgen, Porvoon sairaalan päivystys) palvelevat HUS:n potilasasiamiehet. HUS:n potilasasiamiehet

Potilas tai omainen voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen neuvoja saadakseen aina, kun on kyse:

  • Epäillystä potilasvahingosta
  • Tyytymättömyydestä hoitoon pääsyyn
  • Tyytymättömyydestä saatuun hoitoon tai palveluun
  • Muistutuksen tai kantelun tekemisestä
  • Tiedonsaannista tai potilasasiakirjoihin liittyvistä asioista
  • Tyytymättömyydestä asiakasmaksuun
  • Korvausvaatimuksesta esinevahingoissa

Ota yhteyttä

Potilasasiamiehen rekrytointi on meneillään ja yhteystiedot ilmoitetaan lähiaikoina.

Tällä välin voit tarvittaessa olla yhteydessä

  • hoitotyön johtaja Heli Sjöblomiin, s-posti heli.sjoblom@itauusimaa.fi, puh. 040 754 0864 tai
  • johtava lääkäri Susanna Variloon, s-posti susanna.varilo@itauusimaa.fi, puh. 040 676 1387