Potilasasiamies
Asiakas voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Palvelu on asiakkaalle maksuton.
Potilasasiamies neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta tai hänen omaisiaan potilaslain (PotiL 785/1992) mukaisissa asioissa silloin, kun potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Potilasasiamies ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiin, eikä anna selvityksiä tai tee ratkaisuja.
Potilasasiamies palvelee seuraavissa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yksiköissä asioivia potilaita ja heidän läheisiään:
- Terveysasemat
- Terveyskeskuksen vuodeosastot
- Kuntoutus
- Suun terveydenhuolto
- Äitiys-, lasten- ja aikuisneuvolat
- Koulu- ja opiskeluterveydenhoito
- Kotihoito
- Päihdepalvelut
HUS:n palveluihin liittyvissä asioissa (Porvoon sairaala, erikoissairaanhoito, laboratorio, röntgen, Porvoon sairaalan päivystys) palvelevat HUS:n potilasasiamiehet. HUS:n potilasasiamiehet
Potilas tai omainen voi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen neuvoja saadakseen aina, kun on kyse:
- Epäillystä potilasvahingosta
- Tyytymättömyydestä hoitoon pääsyyn
- Tyytymättömyydestä saatuun hoitoon tai palveluun
- Muistutuksen tai kantelun tekemisestä
- Tiedonsaannista tai potilasasiakirjoihin liittyvistä asioista
- Tyytymättömyydestä asiakasmaksuun
- Korvausvaatimuksesta esinevahingoissa
Ota yhteyttä
Potilasasiamiehen rekrytointi on meneillään ja yhteystiedot ilmoitetaan lähiaikoina.
Tällä välin voit tarvittaessa olla yhteydessä
- hoitotyön johtaja Heli Sjöblomiin, s-posti heli.sjoblom@itauusimaa.fi, puh. 040 754 0864 tai
- johtava lääkäri Susanna Variloon, s-posti susanna.varilo@itauusimaa.fi, puh. 040 676 1387