Terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja toimintaan muutoksia – vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Mikä muuttuu?

Terveyskeskuksessa otetaan maaliskuussa käyttöön uusia työskentelytapoja. Varsinaiset muutokset tulevat vastaanotolla käyttöön maaliskuun puolivälissä 2020. Aikaa varatessasi huomaat muutoksen jo nyt.

Sinulle asiakkaana muutos tarkoittaa, että: 

Ajanvarausvastaanotoilla: 

• Saat ajanvarauksen ja muistutuksen sekä tarkennetun vastaanottoajan tekstiviestillä. 

  1. tekstiviesti ajanvaraushetkellä.
  2. tekstiviesti vuorokautta ennen tehtyä ajanvarausta.
  3. tekstiviesti 30 minuuttia ennen vastaanottoajan alkua.

• Vastaanottoaikaasi ei ole varattu tietylle lääkärille tai hoitajalle.

Kun saavut Näsin terveyskeskukseen hoitajan tai lääkärin vastaanotolle, tule sisään pääoven kautta ja ilmoittaudu ilmoittautumislaitteella. Voit ilmoittautua viivakoodillisella henkilökortilla, kelakortilla, ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksesi. Laite opastaa sinut odottamaan oikeaan paikkaan.

• Terveyskeskuksen odotustiloissa tulee jatkossa olemaan sähköisiä opastenäyttöjä.

Kiireellisessä hoidon tarpeessa

• Saapuessasi ilman ajanvarausta kiireelliseen hoitoon ilmoittaudu ilmoittautumislaitteella. Saat laitteesta vuoronumeron, jolla pääset hoidon kiireellisyyden arviointiin. 


Mitä hyötyä muutoksesta on minulle?

Joustavan vastaanottoajan etuna on, että voimme tarvittaessa pidentää vastaanottoaikaasi ja esimerkiksi hoitaa useamman asian samalla käynnillä. Tavoitteenamme on, että saat hoitoa tarpeesi mukaisesti ja odotusaikasi terveyskeskuksessa lyhenee ja hoitosi on sujuvampaa.

Vastaava järjestelmä on ollut käytössä Näsin hammashoitolan Sujuva Suu -klinikalla, ja se on saanut asiakkailta erittäin hyvän vastaanoton.  

Mitä tarkoittaa joustava vastaanottoaika? 

Kun varaat aikaa, saat kiinteän vastaanottoajan sijasta tunnin aikaikkunan, jonka sisällä vastaanotto alkaa. Aika on joustava ja saat tekstiviestin tarkasta ajasta puoli tuntia ennen vastaanoton alkua. Voit siis odottaa viestiä ja lähteä vastaanotolle vasta sitten, kun saat tarkennetun ajan. 

30 minuutin varoaika ei riitä minulle terveyskeskukseen saapumiseen, miten varaudun?

Kun saat ajanvarauksen aikaikkunan, esimerkiksi klo 9–10, varaudu saapumaan tällä aikavälillä terveyskeskukseen. Vastaanottoaikasi alkaa aikaisintaan klo 9 ja viimeistään klo 10. Saat tarkan ajan tekstiviestillä 30 minuuttia ennen vastaanoton alkua.

Tämä kannattaa huomioida, jos esimerkiksi asut pidemmän matkan päässä terveyskeskuksesta. Voit saapua ja ilmoittautua vastaanotolle jo ennen aikaikkunan alkua, mutta odotusaikasi saattaa tällöin venyä. 

En voi vastaanottaa tekstiviestejä, miten toimin?

Mikäli sinulla ei ole matkapuhelinta, puhelinnumerosi on salattu tai muusta syystä et pysty vastaanottamaan tekstiviestejä, mietimme sinulle sopivan yhteydenottotavan, kun varaat ajan.

Mistä tiedän, missä huoneessa varattu vastaanottoni on?

Saavu terveyskeskukseen aina pääoven kautta ja ilmoittaudu aulan ilmoittautumislaitteella. Voit ilmoittautua viivakoodillisella henkilökortilla, kelakortilla, ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksesi. Laite opastaa sinut odottamaan oikeaan paikkaan. Terveyskeskuksen odotustiloissa tulee jatkossa olemaan sähköisiä opastenäyttöjä. 

Miten pääsen kiireelliseen hoitoon?

Jos olet kiireellisen hoidon tarpeessa ja tulet vastaanotolle ilman ajanvarausta, tule sisään pääoven kautta ja ilmoittaudu ilmoittautumislaiteella. Voit ilmoittautua viivakoodillisella henkilökortilla, kelakortilla, ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksesi.

Saat ilmoittautumislaitteelta vuoronumeron pääaulan palvelupisteeseen, jossa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointi. Samassa yhteydessä määritellään, tarvitsetko hoitajan vai lääkärin vastaanottoa. Kiireellisyyttä arvioidessa priorisoidaan lapset. Etukäteen tehty Omaolon oirearvio helpottaa ja nopeuttaa hoitajien tekemää arviointia palvelupisteessä.

Miksi puhelimessa ja palvelupisteessä kysytään tarkkoja tietoja oireistani?

Asiakkailla ei ole rajatonta oikeutta saada mitä tahansa haluamaansa hoitoa, vaan tarpeen arvioi aina terveydenhuollon ammattihenkilö. Puhelinpalvelun ja palvelupisteen hoitajat arvioivat oireiden luonnetta ja vakavuutta sekä kiireellisyyttä potilaan kertomien esitietojen perusteella. Hoidon tarpeen arviointi perustuu lääketieteellisesti hyväksyttyihin kriteereihin.

Lisätietoja: 

  • johtava lääkäri Kati Liukko, kati.liukko@porvoo.fi, puh. 040 489 1763
  • vs. palvelupäällikkö Heli Sjöblom, heli.sjoblom@porvoo.fi, puh. 040 754 0864