Siirry sisältöön

Muutosvoimainen ja myönteinen Porvoo

Tämä on Porvoon kaupunkistrategian selkokielinen versio. Kaupunkistrategia tarkoittaa kaupungin näkemystä siitä, miten kaupunkia kehitetään ja parannetaan. Kaupunkistrategia ohjaa kaupungin päätösten tekemistä ja kaupungin rahankäyttöä.

Noudatamme kaupunkistrategian yleiskielistä versiota, jos selkokielisen ja yleiskielisen tekstin välillä on eroja. Porvoon kaupunkistrategia on tehty yhdessä kaupungin työntekijöiden, yhteistyökumppaneiden ja asukkaiden kanssa.

Porvoo on turvallinen kaupunki, joka sijaitsee lähellä pääkaupunkia. Porvoo on kaksikielinen kaupunki: sekä suomi että ruotsi ovat tärkeitä Porvoossa. Kaupungissa on viihtyisä tunnelma, ja se on suosittu matkakohde. Porvoon kaupunki kasvaa ja kehittyy.

Kaupunkistrategia ohjaa kaupungin kehittämisessä

Porvoon uuden strategian tarkoituksena on, että kaupunki kehittyy ja muuttuu tulevaisuuden tarpeiden mukaan.

Meille on tärkeää huolehtia sekä luonnosta että ihmisten asuinympäristöstä. Porvoo kasvaa ja kehittyy ympäristölle kestävällä tavalla.

Kaupunki haluaa tukea lasten ja nuorten oppimista ja heidän luottamustaan hyvään tulevaisuuteen. Haluamme, että Porvoo tuntuu kodikkaalta uusille asukkaille. Porvoossa on hyvä ilmapiiri.

On tärkeää, että kaupungin talous pysyy vakaana. Kaupungin taloutta täytyy tasapainottaa. Se tarkoittaa kaupungin rahankäytön suunnittelua niin, että rahat riittävät esimerkiksi palvelujen toteuttamiseen. Kaupungin hankkeet ovat tärkeitä Porvoon taloudelle ja hyvinvoinnille. Hankkeiden avulla kehitämme kaupunkiamme, kuten esimerkiksi rakennamme uutta ja parannamme palveluitamme.

Porvoon kaupungin työntekijät oppivat uutta ja kehittyvät. Lisäksi kaupungin esihenkilöt osaavat työnsä hyvin.

Kaupunkistrategian tärkeimmät tavoitteet

Tuemme yhdessä lapsia ja nuoria

Suurin osa porvoolaisista lapsista ja nuorista voi hyvin. Osalla on kuitenkin mielenterveysongelmia, koulunkäynti on vaikeaa tai terveellisten elintapojen noudattaminen ei onnistu. Oppimisen vaikeudet näkyvät erityisesti lukemisessa ja laskemisessa. Moni nuori on huolissaan tulevaisuudesta. Myönteistä on, että Porvoon kaupunki on onnistunut kehittämään palveluita, jotka tukevat lasten ja nuorten perustaitojen oppimista.

Kasvun ja oppimisen palveluissa huolehdimme siitä, että jokainen oppilas saa oppia monipuolisesti. Kehitämme edelleen perustaitoja, kuten lukemisen ja laskemisen osaamista. Opetamme myös turvallisia digitaalisia taitoja. Tarjoamme oppilaille myös yhteisön, joka tukee lapsen kehitystä ja ystävyyssuhteita.

Vahvistamme lasten ja nuorten luottamusta tulevaisuuteen

Kaupunki haluaa tukea lasten ja nuorten kasvua ja hyvinvointia niin, että he voivat luottaa tulevaisuuteen. Tarjoamme lapsille ja nuorille turvallisen ja arvostavan paikan kasvaa.

Tuemme oppimista

Opetamme lapsille ja nuorille tärkeitä taitoja, kuten lukemista, kirjoittamista ja laskemista. Tarjoamme ajoissa tukea oppimisvaikeuksiin. Lapset ja nuoret saavat tukea myös tunteiden käsittelyyn, vuorovaikutukseen, elämänhallintaan ja liikunnan harrastamiseen.

Kasvatamme vastuullisia lapsia ja nuoria

Porvoossa opetamme lapsia ja nuoria ottamaan vastuuta. Kasvatamme heitä ottamaan huomioon luonnon ja vaikuttamaan kotikaupungin asioihin. Kehitämme myös yhteistyötä niin, että kaupunki tukee perheiden harrastustoimintaa. Edistämme terveellisiä elämäntapoja, joihin eivät kuulu päihteet.

Porvoossa kansainvälisyys lisääntyy

Porvoossa opetamme lapsia ja nuoria ottamaan vastuuta. Kasvatamme heitä ottamaan huomioon luonnon ja vaikuttamaan kotikaupungin asioihin. Kehitämme myös yhteistyötä niin, että kaupunki tukee perheiden harrastustoimintaa. Edistämme terveellisiä elämäntapoja, joihin eivät kuulu päihteet.

Kaupunki kotouttaa yhdessä

Koko kaupunki osallistuu maahanmuuttajien kotouttamiseen, eli sopeutumiseen uuteen kotimaahan. Porvoon tavoitteena on olla kaupunki, jossa uudet asukkaat tuntevat itsensä tervetulleiksi.

Kaupunki suunnittelee palvelut ja rakentamisen niin, että kaikki asuinalueet ovat yhtä houkuttelevia. Silloin asuinalueilla asuu monenlaisia ihmisiä, kuten maahanmuuttajia ja suomalaisia, sekä hyvätuloisia ja pienituloisia.

Haluamme, että uudet asukkaat oppivat suomea ja ruotsia sekä löytävät ystäviä ja harrastuksia. Tarjoamme kohtaamispaikkoja, joissa asukkaat voivat tavata toisiaan.

Perustamme International House Porvoo-palvelukeskuksen tukemaan muun muassa kotoutumista. Tarjoamme siellä palveluja maahanmuuttajille ja kansainvälisille työntekijöille.

Kansainvälisten työntekijöiden määrä kasvaa

Porvoossa joiltakin aloilta puuttuu työntekijöitä. Tarvitsemme maahanmuuttajia opiskelemaan ja töihin. Tuemme yhdessä työllisyyspalveluiden ja oppilaitosten kanssa maahanmuuttajien pääsyä töihin. Tarjoamme myös työnantajille apua kansainvälisten työntekijöiden töihin palkkaamisessa.

Tarjoamme erilaisia asuntoja

Tarjoamme Porvoossa monenlaisia asumisvaihtoehtoja. Kehitämme uuden toimintamallin asuntojen tarjoamiseksi porvoolaisille. Toimintamalli on valtakunnallisten ohjeiden mukainen.

Kehitämme saavutettavuutta ja esteettömyyttä

Kehitämme kaupunkia niin, että jokaisella on mahdollisuus hyvään arkeen eri elämäntilanteissa. Haluamme tarjota asukkaille esteettömät ja saavutettavat palvelut. Se tarkoittaa, että kaikki voivat käyttää kaupungin palveluita ja osallistua päätöksentekoon. Siksi lisäämme tiedotusta selkokielellä ja myös muilla kielillä. Lisäksi järjestämme myös mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa turvallisesti.

Teemme yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa, jotta voimme varmistaa kaikille samat palvelut. Kun suunnittelemme palveluita ja kehitämme kaupunkia, pidämme mielessä, että ikääntyneiden määrä kasvaa. Tuemme ikääntyneitä, jotta he pysyisivät toimintakykyisinä arjessa. Teemme yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa, jotta arjen tuki ja palvelut olisivat kaikkien saatavilla. Rakennamme yhdessä yhteisöllisiä asumispalveluita. Yhteisöllisessä asumisessa asukkaalla on oma koti tai huone, jonne hän saa apua esimerkiksi itsestään huolehtimiseen.

Porvoon ympäristö on kaunis ja puhdas

Porvoo on tunnettu sen historiastaan, monipuolisesta luonnostaan ja eloisasta kaksikielisestä kulttuuristaan. Porvoo on kuuluisa varsinkin kauniista Vanhan Porvoon alueesta.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät kuitenkin myös Porvoossa. Kehitämme toimintaamme ympäristön suojelemiseksi.

Vähennämme päästöjä kaupungissa

Porvoo haluaa vähentää päästöjä voimakkaasti. Tavoitteemme on, että vuonna 2030 päästöjä on 80 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2007.

Meille on tärkeää vähentää luonnonvarojen kulutusta. Korjaamme vanhoja rakennuksia ja hyödynnämme jo olemassa olevia tiloja.

Porvoo kehittää liikennettä niin, että siitä tulevien päästöjen määrä vähenee. Kannustamme myös yrityksiä ympäristöystävälliseen toimintaan.

Huolehdimme metsistä ja vesistöistä

Vahvistamme luonnon hyvinvointia samalla kun Porvoon kaupunki kehittyy. Pidämme huolta viheralueista niin, että eläimillä ja kasveilla on tilaa elää ja kasvaa.

Vuoteen 2030 mennessä suojelemme vähintään 17 prosenttia metsistä, jotka Porvoon kaupunki omistaa. Metsän suojelu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että puita ei kaadeta. Parannamme vesialueidemme tilaa, erityisesti Porvoonjoen ja Porvoon rannikkoalueiden tilaa. Kehitämme Porvoonkorpea, joka on tärkeä luontokohde ja virkistysalue.

Säilytämme Porvoon ainutlaatuisen tunnelman

Haluamme, että Porvoossa säilyvät ainutlaatuinen tunnelma ja historiallisesti tärkeät kohteet. Pidämme huolta varsinkin Vanhan Porvoon alueesta. Otamme huomioon eri alueiden historian ja tyylin, kun rakennamme sinne jotain uutta.

Valmistelemme kaupungin keskusta-alueiden yleiskaavaa, joka ohjaa kaupungin kehitystä kestävällä tavalla. Aloitamme myös Porvoon kylien, maaseudun ja saariston kehittämisen, kun osayleiskaava on valmis.

Kulttuuria kaupungin tiloissa ja tapahtumissa

Tarjoamme asukkaille ja matkailijoille Porvoon ainutlaatuista kaupunkikulttuuria. Porvoossa on monia tapahtumia, paljon kulttuuria ja kohtaamispaikkoja, jotka edistävät yrittäjyyttä ja matkailua.

Taidetehtaalla on tarjolla monenlaista taidetta ja kulttuuria. Porvooseen rakennetaan myös Kokonniemen liikuntakeskus, jossa voi harrastaa liikuntaa tai kilpaurheilua. Tapahtumiakin siellä voi järjestää.

Porvoo kasvaa kestävästi

Teollisuus ja yritykset lisäävät kaupungissamme hyvinvointia, työpaikkoja ja verotuloja. Teemme tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa ja tuemme yrittäjyyttä.

Porvoossa on kuitenkin melko vähän yrityksiä, jotka tavoittelevat kasvua. Myös työttömyys on Porvoossa liian korkealla. Porvoo on suosittu matkakohde, mutta kaupunkiin voidaan houkutella entistä enemmän matkailijoita.

Lisäämme työpaikkoja, koulutusta ja matkailua

Lisäämme Porvooseen työpaikkoja, yrityksiä ja koulutettuja työntekijöitä. Edistämme myös yritysten toimintaa ja vastuullista matkailua kaikkina vuodenaikoina. Vastuullinen matkailu tarkoittaa, että matkailu ei aiheuta haittaa ympäristölle tai kaupungin asukkaille.

Tarjoamme monenlaisia tontteja ja teemme kaupungin kaavoituksesta sujuvaa. Kaavoitus tarkoittaa kaupungin suunnitelmaa siitä, mitä kaupungin eri alueille saa rakentaa.

Kehitämme Porvoossa uusia palveluita työnhakijoille ja työnantajille. Valmistaudumme kouluttamaan työntekijöitä aloille, joissa tarvitaan työntekijöitä.

Porvoo edistää Itäradan suunnittelua

Itärata on hanke, jonka tarkoituksena on selvittää mahdollisuutta rakentaa rautatie Helsingin, Porvoon ja Kouvolan välille. Itärata on tärkeä matkailun, yritysten ja asukkaiden liikkumisen kannalta.

Kehitämme ympäristöystävällisiä toimintatapoja

Porvoo auttaa yrityksiä muuttamaan toimintaansa ympäristöystävälliseksi. Tätä varten Porvoolla on käytössä vihreän siirtymän rahasto. Kaupunki edistää vedyn tuotantoon liittyvien järjestelmien rakentamista. Lisäksi kaupunki edistää sähkön ja vedyn siirtoon liittyvien järjestelmien rakentamista.

Porvoo uskaltaa uudistua

Kaupungin täytyy muuttaa toimintaansa, jotta strategian tavoitteet toteutuvat. Kaupungin talous täytyy saada vakaaksi. Se tarkoittaa, että kaupungin tulot ja menot ovat tasapainossa. Toteutamme Porvoossa kaupungin tulevaisuudelle tärkeät hankkeet.

Uudistamme rohkeasti kaupungin toimintaa. Porvoo on ystävällinen kaupunki, jossa on monia eri mahdollisuuksia.

Porvoossa kuuntelemme ja olemme ystävällisiä

Porvoossa on monia mahdollisuuksia

Porvoo on ystävällinen kaupunki, jossa on monia eri mahdollisuuksia. Lisäämme tapoja, joilla asukkaat voivat osallistua kaupungin kehittämiseen. Yksi niistä on osallistuva budjetointi.

Noudatamme toiminnassamme asukkaiden ja yritysten toiveita: toimimme joustavasti, avoimesti ja hyvässä vuorovaikutuksessa. Huolehdimme samalla siitä, että kaupungin päätökset ja toiminta edistävät yhdenvertaisuutta. Noudatamme toiminnassamme hyvää hallintotapaa. Hyvä hallintotapa tarkoittaa sitä, että viranomaiset kohtelevat ihmisiä oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti.

Kehitämme asiakaspalvelua

Haluamme kehittää kaikkea kaupungin asiakaspalvelua paremmaksi. Haluamme, että porvoolaiset luottavat kaupunkiin. Siksi perustelemme kaupungin päätökset ja ehdotukset luotettavalla tiedolla. Kerromme päätöksistämme avoimesti ja selkeällä kielellä.

Kuuntelemme ja arvostamme toisiamme, kun keskustelemme. Porvoossa on moni asia hyvin ja kerromme kaupungin hyvistä asioista ja onnistumisista.

Työntekijät ovat osaavia ja johtaminen on ammattitaitoista

Porvoossa on osaavat työntekijät

Kaupungin työntekijät ovat osaavia ja pystyvät kehittymään. Kaupungin työntekijöiden määrä on sopiva. Työntekijämme saavat koulutusta esimerkiksi tekoälyn käytöstä, turvallisuudesta internetissä ja eri kulttuureista tulevien ihmisten kohtaamisesta.

Teemme yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueen kanssa

Kaupungin työntekijät ovat osaavia ja pystyvät kehittymään. Kaupungin työntekijöiden määrä on sopiva. Työntekijämme saavat koulutusta esimerkiksi tekoälyn käytöstä, turvallisuudesta internetissä ja eri kulttuureista tulevien ihmisten kohtaamisesta.

Kehitämme johtamista

Kehitämme johtamista kaupungissa. Haluamme, että johtaminen tukee työntekijöiden arkea ja johtajat ovat helposti tavoitettavissa. Sujuva johtaminen auttaa myös strategian toteuttamisessa. Kaupungin yhtiöt tukevat palveluja ja kestävää kehitystä.

Porvoossa teemme päätöksetja johdamme toimintaa ajantasaisen tiedon perusteella. Se tarkoittaa, että ennen päätöksen tekemistä arvioimme päätöksen vaikutuksia eri tavoin.

Huolehdimme työntekijöistämme

Huolehdimme kaupungin työntekijöiden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Kaupungin työntekijöiden palkat ovat oikeudenmukaisia. Työyhteisömme ovat arvostavia, kannustavia ja keskustelevia.

Porvoon tavoitteena on vakaa talous

Parannamme kaupungin taloudellista tilannetta

Keväällä 2026 kaupunginvaltuusto tekee talousohjelman, jonka tavoitteena on saada kaupungin talous hyvään kuntoon. Talousohjelma tarvitaan, koska kaupunki saa lähivuosina vähemmän verotuloja, kun yhteisöveron taso laskee. Yhteisöveroa kaupungille maksavat muun muassa yritykset. Talousohjelman avulla kaupungin talous pysyy tasapainossa.

Lainojen määrä pysyy keskiarvoa pienempänä

Porvoon kaupungilla on keskimäärin vähemmän lainaa kuin muilla Suomen kunnilla. Kaupunginvaltuuston kauden loppuun saakka lainojen määrä pysyy keskiarvon alapuolella.

Verotus säilyy lähes ennallaan

Kaupungin tavoitteena on, että kuntaveroa ei tarvitse korottaa. Kaupunki pitää myös kiinteistöveron tason samana kuin ennen. Joitakin kiinteistöveroprosentteja kaupunki voi nostaa, jos talouden tasapainottaminen niin vaatii.

Kaupunki muokkaa palveluita tarpeen mukaan

Porvoon kaupunki kehittää palveluitaan, jos esimerkiksi asukkaiden määrässä tai eri ikäryhmissä tapahtuu muutoksia. Palvelujen muutoksiin vaikuttavat myös esimerkiksi rakennusten korjaamisen tarve, kaupungin taloustilanne tai asukkaiden tarve saada palveluita.

Edistämme hankkeiden toteutumista

Tässä osiossa kerromme, mitä tärkeitä hankkeita aiomme Porvoossa edistää. Kaupunki pyrkii toteuttamaan tärkeät hankkeet, vaikka kaupungin kuluissa pitääkin säästää.

Kokonniemen liikuntakeskus on kaikille

Rakennamme Kokonniemeen liikuntakeskuksen, jossa jokaisella on mahdollisuus harrastaa liikuntaa. Kokonniemessä voi liikkua joko yksin tai yhdessä.

Kehitämme Puistokadun aluetta

Kaupunki suunnittelee Puistokadun liikenteen niin, että liikkuminen kävellen, pyörällä ja busseilla on sujuvaa. Rakennamme Puistokadulle liityntäpysäköintialueen, jonne voi pysäköidä auton ja jatkaa bussilla Helsinkiin. Liityntäpysäköintialue rakennetaan samaan paikkaan uuden liikenneaseman kanssa. Puistokadulle on mahdollista rakentaa myös asuntoja ja tiloja yrityksille.

Gammelbackaan tulee uusi Peipon koulu

Gammelbackaan rakennetaan uusi Peipon koulu. Porvoo suunnittelee myös uusien asuntojen rakentamista Gammelbackaan.

Edistämme uuden sairaalan rakentamista

Edistämme uuden sairaalan ja hyvinvointikeskuksen rakentamista Porvooseen. Hyvinvointikeskukseen tulee sosiaali- ja terveyspalveluita.

Parannamme joukkoliikennettä

Kehitämme kaupungin joukkoliikennettä, kuten esimerkiksi bussiliikennettä. Varmistamme, että myös uuteen sairaalaan pääsee kulkemaan joukkoliikennevälineellä.

Meritullin rakentaminen

Edistämme uuden viihtyisän Meritullin asuinalueen rakentamista Porvooseen. Tuemme myös päiväkodin ja urheilukentän rakentamista Meritulliin.

Rakennamme uutta Länsirannalle

Tolkkistentien ja Kokonniemen välissä on alue, jonka kehittäminen on vielä kesken. Edistämme sen muuttamista viihtyisäksi osaksi kaupunkialuetta.

Ohjelma kylien, maaseudun ja saariston kehittämiseen

Kun yleiskaava on valmis, teemme ohjelman, jolla kehitetään kyliä, maaseutua ja saaristoa keskustan ulkopuolella.

Edistämme muitakin hankkeita, jos se on kaupungin taloustilanteessa mahdollista. Niitä ovat muun muassa Porvoon tori, Kuninkaanportin uusi silta, Edelfeltinranta ja keskustan pysäköinnin parantaminen.

Monet osallistuivat strategian valmisteluun

Työstimme Porvoon kaupunkistrategiaa yhdessä muun muassa kaupungin työntekijöiden, asukkaiden, yritysten ja yhdistysten kanssa.

Järjestimme strategian valmisteluun työpajoja kaupungin työntekijöille, yhdistyksille ja yrityksille. Pyysimme myös asukkailta palautetta verkkokyselyllä ja haastattelimme porvoolaisia. Saimme strategiasta lausuntoja myös lautakunnilta.

Kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto suunnittelivat syksyllä strategiaa seminaarissa. Kaupunki hankki myös erilaisia selvityksiä strategian suunnittelun avuksi. Hankimme selvitykset muun muassa maahanmuuton tulevaisuudesta sekä kaupungin nauttimasta luottamuksesta ja sen maineesta.

Yhdessä. Toisiamme arvostaen. Rohkeasti. Vastuullisesti.