Siirry sisältöön

Esiopetusta kaikille

  • Neljä tuntia päivässä peruskoulujen toiminta-aikoina, pääsääntöisesti klo 9-13 arkipäivisin.
  • Esiopetus alkaa elokuussa samaan aikaan koulujen kanssa.
  • Esiopetus päättyy aina 31.5.
  • Syksyllä käynnistyvään esiopetukseen ilmoittaudutaan viimeistään 31.1.

Esiopetus on maksutonta opetusta, jota lapset saavat oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna kotiosoitteen mukaisessa paikassa kunnallisessa päiväkodissa tai päiväkodin erillisessä esiopetusryhmässä koulun tiloissa.

Esiopetuspaikat

Tulevien esiopetusikäisten lasten vanhemmille lähetetään tammikuun alussa esite suunnitelluista esiopetuspaikoista. Päätökset esiopetuspaikasta toimitetaan perheille viimeistään viikolla 14. Samassa yhteydessä ilmoitetaan mahdollisuudesta tutustua esiopetuspaikkaan.

Toissijainen esiopetuspaikka

Huoltaja voi anoa toissijaista esiopetuspaikkaa ensisijaisen esiopetuspäätöksen vastaanoottamisen jälkeen. Asiasta voi myös mainita jo ilmoittautuessa esiopetukseen. Toissijainen esiopetuspaikka myönnetään huhtikuun aikana, jos esiopetusryhmässä on tilaa. Toissijainen esiopetuspaikka ei oikeuta koulukuljetukseen.

Muu esiopetuksen tavoitteet saavuttava toiminta

Osallistuminen esiopetukseen ei ole pakollista. Huoltaja voi järjestää lapsensa kasvatuksen ja opetuksen niin, että esiopetuksen tavoitteet saavutetaan muulla tavalla, esimerkiksi yksityisen päiväkodin varhaiskasvatuksessa. Silloin lapselle ei tehdä esiopetussuunnitelmaa, eikä opintosuoritustietoja tallenneta tietovaranto Koskeen.

Esiopetuksen tavoitteet

  • Tukea lapsen kasvua ja kehitystä.
  • Opettaa elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja.
  • Vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja käsitystä itsestään oppijana.
  • Tukea sosiaalisten ja ryhmätyötaitojen kehittymistä.

Ohjattu ja omaehtoinen leikki sekä toiminnalliset työtavat ovat olennainen osa esiopetuksen toimintaa. Työtavat ovat sekä oppimisen väline että opettelun kohde. Toimintaa ja työtapojen valintaa ohjaavat esiopetukselle asetetut tehtävät ja tavoitteet, sekä lasten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet.