Kaupunkikehityslautakunnan päätökset 28.10.2025
Kaupunkikehityslautakunta hyväksyi omalta osaltaan Runo-hotellia koskevan asemakaavan
Kaupunkikehityslautakunta päätti kokouksessaan hyväksyä asemakaavaselostukseen tehdyt pienet muutokset sekä vastineet lausuntoihin ja muistutuksiin. Lautakunta päätti myös esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy asemakaavamuutoksen Vanha Porvoo 1303.
Lautakunnan hyväksymällä asemakaavamuutoksella mahdollistetaan suunnittelualueen tontilla 1 ja tontin 2 rakentamattomalla osalla liike- ja hotellikäyttö sekä pääkäyttötarkoitusten mukaisten tilojen sijoittaminen ns. Valtimontalon ullakolle. Kaavalla turvataan myös rakennusten suojelua ja sovitetaan täydennysrakentamista valtakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun ympäristöön.
Lautakunnalta päätös maksuttomasta joukkoliikennekokeilusta
Kaupunkikehityslautakunta päätti kokouksessaan toteuttaa maksuttoman joukkoliikennekokeilun aikavälillä 29.11.-31.12.2025. Kaupunki-infra tulee toteuttamaan maksuttoman joukkoliikennekuukauden alkaen 29.11.2025 kaikilla kaupungin ostamilla linjoilla sekä saaristolinjoilla.
Kahden viime vuoden aikana Porvoon kaupunki on tehnyt suuria muutoksia Porvoon joukkoliikenteeseen, kun liikenteen järjestäminen on siirtynyt markkinaehtoiselta toimijalta kaupungille itselleen. Joukkoliikenneuudistuksen onnistumisen kannalta eräs olennaisimpia tekijöitä on se, että kaupunki onnistuu houkuttelemaan uusia matkustajia kokeilemaan uudistettua joukkoliikennetarjontaa.
Maksuton joukkoliikenne on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi matkustajamäärien kasvattamiseen, sillä tästä on myös Porvoosta näyttöä vuoden 2025 jokikarnevaalien ajalta. Tuolloin 30.8. paikallisliikenteen matkustajamäärä kolminkertaistui normaaliin elokuiseen lauantaihin verrattuna.
Maksuttomuuden aiheuttama ennustettavan lipputulotappion arvioidaan olevan noin 100 000 euroa, kun otetaan huomioon arvio luonnollisesta matkustajamäärän kasvusta ilman koulukuljetusoikeutettuja opiskelijoita.
Asian käsittely
Käsiteltäessä asiaa Pehr Sveholm jätti seuraavan vastaesityksen: ”Kaupunkikehityslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että esitettyä kokeilua ei käynnistetä. Se asettaisi Porvoon pohjoisten alueiden väestön eriarvoiseen asemaan kaupungin muuhun väestöön nähden, koska kokeilu ei koskisi Ely-keskuksen linjoja.”
Vastaesitys ei saanut kannatusta ja se raukesi. Pehr Sveholm jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Lautakunta käsitteli jälleen Tarmolan Prismaa koskevaa valtuustoaloitteen vastausta
Kaupunkikehityslautakunta käsitteli kokouksessaan Mikko Valtosen 4.11.2024 tekemää aloitetta ”Mahdollistetaan Prisman rakentaminen Porvooseen”. Asiaa käsiteltiin ensimmäisen kerran lautakunnassa 27.5.2025, jolloin lautakunta päätti palauttaa kaupunkikehitysjohtajan vastauksen valtuustoaloitteeseen uudelleen valmisteltavaksi äänestyksen jälkeen.
Kaupunkisuunnittelu oli laatinut valtuustoaloitteeseen uuden vastauksen, jossa todettiin muun muassa, että alueidenkäyttölain yleiskaavalle asettamat sisältövaatimukset sekä vähittäiskauppaa koskevat erityiset säädökset ohjaavat vähittäiskaupan suuryksiköiden ensisijaiseksi sijainniksi keskusta-alueen, ellei muu sijainti ole kaupan palveluiden saavutettavuus huomioon ottaen perusteltua.
Lautakunta asettui tukemaan kaupunkikehitysjohtajan päätösesitystä, joka ei nähnyt Tarmolaa soveltuvana sijaintina hypermarketille.
Asian käsittely
Käsiteltäessä uutta vastausta valtuustoaloitteeseen Marko Häyhä teki seuraavan palautusehdotuksen:
”Palautetaan asia valmisteluun. Palautuksen perustelut:
• Lautakunta päätti aiemmin palauttaa asian valmisteluun ja evästi uutta valmistelua neljälle kohdalla. Käsittelyssä oleva esitys ei täytä näiden neljän evästyskohdan vaatimuksia ja siksi asia on palautettava uudelleen valmisteluun.
• Erityisesti kaksi kohtaa evästyksistä on jäänyt valmistelussa täyttämättä lautakunnan aiemman päätöksen mukaisesti: o Evästys kohta 1: ”Muualla Suomessa on toteutettu vastaavanlaisia hankkeita sääntelyn rajojen puitteissa ja oikeanlaisilla kaavaratkaisuilla mahdollistaen suuremman kokoluokan päivittäistavarakaupan yksikön. Osayleiskaava tulee viimeistellä siten, että se mahdollistaa päivittäistavarakaupan palveluiden laajentamisen Tarmolassa. Kaupallisten palveluiden laajentaminen ja uusi elinkeinotoiminta on sekä kaupungin että kaupunkilaisten etu.” o Evästys kohta 4: ”Viranhaltijoiden pitää etsiä ympäri Suomea referenssikohteita, joiden perusteella voidaan hakea sopivat ratkaisut päivittäistavarakaupan palveluiden kasvattamiseksi Tarmolassa ja suuremman päivittäistavarakaupan yksikön mahdollistamiseksi alueelle. Muualla Suomessa on toteutettu vastaavanlaisia hankkeita sääntelyn rajojen puitteissa ja oikeanlaisilla kaavaratkaisuilla.”
• Viranhaltijat eivät ole uudessa esityksessään esittäneet vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla Tarmolan päivittäistavarakaupan palveluiden laajentaminen uudella suuryksiköllä olisi mahdollista, vaikka tällaisia referenssikohteita tiedetään olevan. Esityksessä on keskitytty vain perustelemaan sitä, miten toteuttaminen ei ole mahdollista. Viranhaltijoiden tehtävä olisi valmistella eri vaihtoehdot poliittisille päättäjille, jotka valmistelun pohjalta tekevät poliittisen päätöksen suunnasta, johon halutaan edetä.”
Ehdotusta kannatti Vilhelmiina Eskola.
Käsiteltäessä asiaa jätettiin myös toinen palautusehdotus Jarkko Ilomäeltä:
”Kaupunkikehityslautakunta katsoo, että esitetty selvitys ei riittävästi huomioi kilpailun toimivuuden ja kuluttajien edun näkökulmia, eikä tunnista riittäviä keinoja mahdollisten haittojen lieventämiseksi. Lautakunta toteaa, että Porvoo on ainoa Uudenmaan seutukeskus, jossa toimii vain yhden toimijan hypermarket. Tämä rajoittaa kilpailua, nostaa hintatasoa ja ohjaa ostovoimaa pääkaupunkiseudulle. Selvitys itse toteaa, että päivittäistavarakaupalle riittää laskennallista lähiasukkaiden ostovoimaa vuoteen 2040 saakka.
K-Citymarketin siirtyminen Länsirannalle (avaus 2027, 7 000 k-m²) muuttaa joka tapauksessa kaupan painopistettä ja vaikuttavat myös liikennejärjestelyihin keskustassa ja Länsirannalla. Tarmola sen sijaan on vakiintunut päivittäistavarakaupan keskittymä, joka on hyvin saavutettavissa ja palvelee tehokkaasti itäistä Porvoota sekä Loviisan suunnan seudullista asiointia. Lautakunta huomioi kaupungin meneillään olevat keskustan kehittämishankkeet, erityisesti torialueen uudistamisen. Nämä vahvistavat keskustan asemaa ravintola- hyvinvointi-, kulttuuri- tai matkailupalveluiden keskittymänä, joihin selvityksenkään mukaan hypermarket Tarmolassa ei vaikuta. Näin ollen hypermarketin sijoittuminen Tarmolaan ei estä näitä panostuksia, päinvastoin se tukee näitä tavoitteita sekä keskustan viihtyisyyden mutta myös koko kaupunkikuvan kehittämisessä.
Porvoon äskettäin omaksi toiminnakseen ottama joukkoliikenne mahdollistaa palvelutason ja reittien kehittämisen kaupungin omilla päätöksillä. Tämä luo edellytykset Tarmolan saavutettavuuden parantamiselle kestävillä kulkumuodoilla. Lautakunta edellyttää valmistelulta vaihtoehtoisen esityksen laatimista, jossa määritellään selkeät reunaehdot hypermarket-kokoluokan päivittäistavarakaupan sijoittamiselle Tarmolaan. Tavoitteena on oltava tasapainoinen kokonaisratkaisu, joka vahvistaa Porvoon asemaa Itä-Uudenmaan kasvavana keskuksena, turvaa keskustan elinvoiman, lisää työpaikkoja ja verotuloja sekä palvelee kaikkien porvoolaisten etua toimivan kilpailun ja monipuolisen palveluverkon kautta.”
Ehdotusta kannatti Pehr Sveholm.
Palautusehdotukset yhdistettiin, koska puheenjohtaja totesi, että ne ovat sisällöltään käytännössä yhteneviä.
Puheenjohtaja totesi, että tulisi äänestää yhdistetyn palautusehdotuksen sekä käsittelyn jatkamisen välillä.
Kaupunkikehitysjohtajan esitys voitti äänestyksessä yhdistetyn palautusehdotuksen 6 (Kristel Pynnönen Andersson, Mika Varpio, Sanna Andersson, Emma Antell-Neem, Piritta Simola ja Patrik Björkman) – 4 (Vilhelmiina Eskola, Pehr Sveholm, Marko Häyhä ja Jarkko Ilomäki).
Marko Häyhä ja Jarkko Ilomäki jättivät asiassa eriävän mielipiteen.
Lautakunta käsitteli kaupunkikehityslautakunnan osavuosiraporttia
Lautakunta käsitteli kokouksessaan kaupunkikehityslautakunnan osavuosiraporttia tammi-syyskuulta.
Lautakunta päätti merkitä osavuosiraportin tiedoksi, esittää osavuosiraportin sekä siihen liittyvät talousarviomuutostarpeet kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle sekä tarkastaa pykälän heti.
Asian käsittely
Esittelijä teki seuraavan muutoksen esittelyn alkaessa:
Päätösehdotuksesta poistetaan kohta 4; esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle että päätöksen täytäntöönpanoon voidaan ryhtyä heti varsinaisen päätöksen hyväksymisen jälkeen. Lisäksi esittelytekstissä käyttötalouteen tehdään seuraava muutos; korvataan 775 000 summalla 275 000. Lisäksi poistetaan virkkeet kaupunki-infran käyttötalouden toimintatuotoista.
Käsiteltäessä osavuosiraporttia Jarkko Ilomäki jätti seuraavan ehdotuksen:
”Lautakunta päättää samalla, että syksyllä 2025 keskustelua ja kritiikkiä herättäneet koulukyytien heikennykset kyläalueilla ratkaistaan kiireellisesti samalla ohjaamalla tarvittavat määrärahat ja tekemällä tarvittavat linjamuutokset.”
Ehdotusta kannattivat Piritta Simola, Emma Antell-Neem ja Marko Häyhä.
Kaupunkikehitysjohtajan esitys voitti äänestyksessä Jarkko Ilomäen vastaesityksen 7 (Piritta Simola, Mika Varpio, Sanna Andersson, Vilhelmiina Eskola, Kristel Pynnönen Andersson, Pehr Sveholm ja Patrik Björkman) – 3 (Jarkko Ilomäki, Emma Antell-Neem ja Marko Häyhä).
Ilomäki jätti eriävän mielipiteen.
Muut asiat
Käsiteltäessä lausuntoa Porvoon kaupungin Rakennusjärjestysehdotuksesta tehtiin päätösesitykseen seuraava muutos: Kaupunkikehityslautakunta päätti merkitä asian tiedokseen ja päätti toimittaa kokouksessa esille tuodut huomiot ja kysymykset valmistelijoille jatkokäsittelyä varten. Muut lautakunnan päätökset olivat esitysten mukaisia ja yksimielisiä.