Hoppa till innehåll
Beslutsfattande -

Stadsutvecklingsnämndens beslut 28.10.2025

Porvoon kaupungin tunnus.

Stadsutvecklingsnämnden godkände för sin del detaljplanen för hotellet Runo

Stadsutvecklingsnämnden beslutade på sitt möte godkänna de små ändringar som gjorts i detaljplanebeskrivningen samt bemötandena av utlåtandena och anmärkningarna. Nämnden beslutade också föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att ändringen av detaljplanen för Gamla stan i Borga 1303 godkänns.

Ändringen av detaljplanen gör det möjligt att anvisa tomt 1 och den obebyggda delen av tomt 2 för affärs- och hotellverksamhet samt att placera utrymmen avsedda för de huvudsakliga användningsändamålen på vinden av det s.k. Valtimohuset. Med hjälp av planen tryggas skyddet av byggnaderna och anpassas kompletteringsbyggandet till den byggda miljön som är nationellt värdefull.

Beslut av nämnden om ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik

Stadsutvecklingsnämnden beslutade på sitt möte genomföra ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik under perioden 29.11–31.12.2025. Stadsinfran kommer att genomföra en avgiftsfri kollektivtrafikmånad från och med 29.11.2025 på alla lokaltrafiklinjer som staden köper och på skärgårdslinjerna.

Under de senaste två åren har Borgå stad gjort stora ändringar i kollektivtrafiken i Borgå efter det att ordnandet av trafiken överfördes från en aktör på marknadsvillkor till stadens ansvar. En av de viktigaste faktorerna för att kollektivtrafikreformen ska lyckas är att staden kan locka nya passagerare att prova på det förnyade kollektivtrafikutbudet.

En avgiftsfri kollektivtrafik har visat sig vara ett effektivt sätt att öka antalet passagerare. Detta bevisades även i Borgå under åkarnevalen 2025. Då 30.8 tredubblades antalet passagerare i lokaltrafiken jämfört med en normal lördag i augusti.

Den biljettintäktsförlust som avgiftsfriheten kan uppskattas orsaka uppgår till cirka 100 000 euro då man beaktar en uppskattning av den naturliga ökningen av antalet passagerare utan skolskjutsberättigade skolelever.

Behandling av ärendet

Vid behandlingen av ärendet lämnade Pehr Sveholm följande motförslag: ”Kaupunkikehityslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että esitettyä kokeilua ei käynnistetä. Se asettaisi Porvoon pohjoisten alueiden väestön eriarvoiseen asemaan kaupungin muuhun väestöön nähden, koska kokeilu ei koskisi Ely-keskuksen linjoja.”

Motförslaget fick inget understöd och förföll. Pehr Sveholm lämnade en avvikande åsikt till beslutet.

Nämnden behandlade än en gång på fullmäktigemotionen om Prisma i Östermalm

Stadsutvecklingsnämnden behandlade vid sitt sammanträde Mikko Valtonens motion från 4.11.2024 med rubriken ”Möjliggör byggandet av Prisma i Borgå”. Ärendet behandlades första gången i nämnden 27.5.2025, då nämnden efter omröstning beslutade att återremittera stadsutvecklingsdirektörens svar på motionen för ny beredning.

Stadsplaneringen hade utarbetat ett nytt svar på motionen, där det bland annat konstaterades att innehållskraven som ställs på generalplanen enligt lagen om områdesanvändning samt särskilda bestämmelser om detaljhandel styr placeringen av stora detaljhandelsenheter i första hand till centrumområdet, om inte en annan placering är motiverad med hänsyn till tillgängligheten till handelstjänster.

Nämnden ställde sig bakom stadsutvecklingsdirektörens beslutsförslag, som inte ansåg Östermalm vara en lämplig plats för en hypermarket.

Behandling av ärendet Vid behandlingen av det nya svaret på fullmäktigemotionen lade Marko Häyhä fram följande förslag om återremittering:


”Palautetaan asia valmisteluun. Palautuksen perustelut:

  • Lautakunta päätti aiemmin palauttaa asian valmisteluun ja evästi uutta valmistelua neljälle kohdalla. Käsittelyssä oleva esitys ei täytä näiden neljän evästyskohdan vaatimuksia ja siksi asia on palautettava uudelleen valmisteluun.
  • Erityisesti kaksi kohtaa evästyksistä on jäänyt valmistelussa täyttämättä lautakunnan aiemman päätöksen mukaisesti: o Evästys kohta 1: ”⁠Muualla Suomessa on toteutettu vastaavanlaisia hankkeita sääntelyn rajojen puitteissa ja oikeanlaisilla kaavaratkaisuilla mahdollistaen suuremman kokoluokan päivittäistavarakaupan yksikön. Osayleiskaava tulee viimeistellä siten, että se mahdollistaa päivittäistavarakaupan palveluiden laajentamisen Tarmolassa. Kaupallisten palveluiden laajentaminen ja uusi elinkeinotoiminta on sekä kaupungin että kaupunkilaisten etu.” o Evästys kohta 4: ”Viranhaltijoiden pitää etsiä ympäri Suomea referenssikohteita, joiden perusteella voidaan hakea sopivat ratkaisut päivittäistavarakaupan palveluiden kasvattamiseksi Tarmolassa ja suuremman päivittäistavarakaupan yksikön mahdollistamiseksi alueelle. Muualla Suomessa on toteutettu vastaavanlaisia hankkeita sääntelyn rajojen puitteissa ja oikeanlaisilla kaavaratkaisuilla.”
  • Viranhaltijat eivät ole uudessa esityksessään esittäneet vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla Tarmolan päivittäistavarakaupan palveluiden laajentaminen uudella suuryksiköllä olisi mahdollista, vaikka tällaisia referenssikohteita tiedetään olevan. Esityksessä on keskitytty vain perustelemaan sitä, miten toteuttaminen ei ole mahdollista. Viranhaltijoiden tehtävä olisi valmistella eri vaihtoehdot poliittisille päättäjille, jotka valmistelun pohjalta tekevät poliittisen päätöksen suunnasta, johon halutaan edetä.”

Förslaget understöddes av Vilhelmiina Eskola.

Vid behandlingen av ärendet lämnades även ett annat motförslag av Jarkko Ilomäki:


”Kaupunkikehityslautakunta katsoo, että esitetty selvitys ei riittävästi huomioi kilpailun toimivuuden ja kuluttajien edun näkökulmia, eikä tunnista riittäviä keinoja mahdollisten haittojen lieventämiseksi. Lautakunta toteaa, että Porvoo on ainoa Uudenmaan seutukeskus, jossa toimii vain yhden toimijan hypermarket. Tämä rajoittaa kilpailua, nostaa hintatasoa ja ohjaa ostovoimaa pääkaupunkiseudulle. Selvitys itse toteaa, että päivittäistavarakaupalle riittää laskennallista lähiasukkaiden ostovoimaa vuoteen 2040 saakka.
K-Citymarketin siirtyminen Länsirannalle (avaus 2027, 7 000 k-m²) muuttaa joka tapauksessa kaupan painopistettä ja vaikuttavat myös liikennejärjestelyihin keskustassa ja Länsirannalla. Tarmola sen sijaan on vakiintunut päivittäistavarakaupan keskittymä, joka on hyvin saavutettavissa ja palvelee tehokkaasti itäistä Porvoota sekä Loviisan suunnan seudullista asiointia. Lautakunta huomioi kaupungin meneillään olevat keskustan kehittämishankkeet, erityisesti torialueen uudistamisen. Nämä vahvistavat keskustan asemaa ravintola- hyvinvointi-, kulttuuri- tai matkailupalveluiden keskittymänä, joihin selvityksenkään mukaan hypermarket Tarmolassa ei vaikuta. Näin ollen hypermarketin sijoittuminen Tarmolaan ei estä näitä panostuksia, päinvastoin se tukee näitä tavoitteita sekä keskustan viihtyisyyden mutta myös koko kaupunkikuvan kehittämisessä.
Porvoon äskettäin omaksi toiminnakseen ottama joukkoliikenne mahdollistaa palvelutason ja reittien kehittämisen kaupungin omilla päätöksillä. Tämä luo edellytykset Tarmolan saavutettavuuden parantamiselle kestävillä kulkumuodoilla. Lautakunta edellyttää valmistelulta vaihtoehtoisen esityksen laatimista, jossa määritellään selkeät reunaehdot hypermarket-kokoluokan päivittäistavarakaupan sijoittamiselle Tarmolaan. Tavoitteena on oltava tasapainoinen kokonaisratkaisu, joka vahvistaa Porvoon asemaa Itä-Uudenmaan kasvavana keskuksena, turvaa keskustan elinvoiman, lisää työpaikkoja ja verotuloja sekä palvelee kaikkien porvoolaisten etua toimivan kilpailun ja monipuolisen palveluverkon kautta.”

Förslaget understöddes av Pehr Sveholm.

Motförslagen slogs samman eftersom de till innehållet var mycket lika.

Ordföranden konstaterade att omröstning hålls mellan motförslaget och att behandlingen fortsätter.

Stadsutvecklingsdirektörens förslag vann omröstningen över motförslaget från Marko Häyhä och Jarkko Ilomäki med rösterna 6 (Kristel Pynnönen Andersson, Mika Varpio, Sanna Andersson, Emma Antell-Neem, Piritta Simola och Patrik Björkman) mot 4 (Vilhelmiina Eskola, Pehr Sveholm, Marko Häyhä och Jarkko Ilomäki).

Marko Häyhä och Jarkko Ilomäki lämnade en avvikande åsikt till beslutet.

Nämnden behandlade stadsutvecklingsnämndens delårsrapport

Nämnden behandlade vid sitt sammanträde nämndens delårsrapport för perioden januari–september.

Nämnden beslutade att anteckna delårsrapporten för kännedom och föreslår att delårsrapporten samt de tillhörande budgetändringsbehoven överlämnas till stadsstyrelsen och därefter till stadsfullmäktige och att paragrafen justeras genast. 

Behandling av ärendet

Föredraganden gjorde följande ändring vid början av föredragningen:

Punkt 4 stryks från beslutsförslaget; att föreslå för stadsstyrelsen och vidare för stadsfullmäktige att beslutet kan verkställas omedelbart efter att det egentliga beslutet har godkänts. Dessutom görs följande ändring i föredragningstexten gällande driftsbudgeten; summan 775 000 ersätts med 275 000. Vidare stryks meningarna om verksamhetsintäkterna för stadsinfra i driftsbudgeten.

Vid behandlingen av delårsrapporten lämnade Jarkko Ilomäki ett följande förslag:

”Lautakunta päättää samalla, että syksyllä 2025 keskustelua ja kritiikkiä herättäneet koulukyytien heikennykset kyläalueilla ratkaistaan kiireellisesti samalla ohjaamalla tarvittavat määrärahat ja tekemällä tarvittavat linjamuutokset.”

Förslaget understöddes av Piritta Simola, Emma Antell-Neem och Marko Häyhä.

Stadsutvecklingsdirektörens förslag vann omröstningen över Jarkko Ilomäkis motförslag med rösterna 7 (Piritta Simola, Mika Varpio, Sanna Andersson, Vilhelmiina Eskola, Kristel Pynnönen Andersson, Pehr Sveholm och Patrik Björkman) mot 3 (Jarkko Ilomäki, Emma Antell-Neem och Marko Häyhä).

Ilomäki lämnade en avvikande åsikt till beslutet.

Övriga ärenden

Vid behandlingen av utlåtandet om Borgå stads byggnadsordningsförslag gjordes följande ändring i beslutsförslaget: Stadsutvecklingsnämnden beslutade att anteckna ärendet för kännedom och vidarebefordra de synpunkter och frågor som framförts vid sammanträdet till beredningen för vidare behandling.

Nämndens övriga beslut var i överensstämmelse med föredragningen och enhälliga.