Siirry sisältöön

Ministerivaliokunta näytti vihreää valoa Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan kulkevalle Itäradalle

– Talouspoliittisen ministerivaliokunnan Itärata-päätös on erinomainen uutinen Porvoolle ja itäiselle Suomelle. Radan varsinainen toteutuminen vaatii vielä paljon työtä, mutta hanke etenemässä nyt selkeästi kohti konkreettista toteutumista, toteaa Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.


– Talouspoliittisen ministerivaliokunnan Itärata-päätös on erinomainen uutinen Porvoolle ja itäiselle Suomelle. Radan varsinainen toteutuminen vaatii vielä paljon työtä, mutta hanke etenemässä nyt selkeästi kohti konkreettista toteutumista, toteaa Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti kokouksessaan torstaina 21. tammikuuta puoltaa itäisen suunnan raideliikenneinvestoinnin edistämistä. Hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Itäradan eli Lentorata–Porvoo–Kouvola–linjauksen pohjalta. 

– Lentorata on edellytys Itäradalle. Lentorata pitää suunnitella niin, että se mahdollistaa radan jatkamisen idän suuntaan. Samalla pitää selvittää Helsingin ja Porvoon välisen lähijunayhteyden toteuttamisedellytykset ja mahdollistaa kaukojunaliikenteen lisäksi myös lähijunaliikenne kaupunkien välille, Jukka-Pekka Ujula painottaa.

Itäradan takana on puoli Suomea

Hankeyhtiön tehtävänä olisi uuden radan suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Valtio omistaisi hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muut osakkaat noin 49 prosenttia.

Porvoo on sitoutunut rahoittamaan hankeyhtiön rahoittamista alustavasti enintään 10 miljoonalla eurolla. Varsinaisen päätöksen osallistumisesta hankeyhtiöön tekee kaupunginvaltuusto.

Itäradan takana on laaja joukko itäisen Suomen kaupunkeja ja maakuntia. Rata on avainasemassa koko itäisen Suomen aluekehitykselle lähivuosikymmeninä. Yhteydet nopeutuvat, ja elinkeinoelämä ja matkailu saavat uutta nostetta. Rata hillitsee myös liikenteen päästöjä.

Juna on ekologinen ja nopea vaihtoehto

– Raideyhteys on Porvoolle tärkeä, koska noin neljännes Porvoossa asuvista työssäkäyvistä käy töissä pääkaupunkiseudulla. Valtaosa matkoista tehdään henkilöautoilla. Juna on ekologinen ja nopeampi vaihtoehto, Ujula sanoo.

Nopea ratayhteys parantaisi porvoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä merkittävästi. Porvoon Kuninkaanportista pääsisi Helsingin päärautatieasemalle 32 minuutissa, kun nykyinen matka-aika on henkilöautolla lähes tunti.

Porvoo hyötyisi radasta myös monella muulla tavalla, kiinteistöjen arvon nousuna, yritysten tuottavuudessa ja työvoiman liikkuvuudessa. Kiinnostus Porvoota kohtaan niin asukkaiden kuin yritystenkin kotipaikkana todennäköisesti kasvaisi. Rata kytkisi Porvoon aiempaa vahvemmin metropolialueen kehitykseen ja vahvistaisi kaupungin kasvun mahdollisuuksia. Samalla Porvoon kaupunki ottaisi ison askeleen kohti hiilineutraalia kaupunkia.

– Itäradalla on merkittävä vaikutus myös Helsingille ja Vantaalle sekä koko metropolialueen kehittämiselle. Asunnon ja työpaikan sijainnin voi valita joustavasti entistä laajemmalla alueella. Rata vaikuttaisi positiivisesti asuntotuotantomahdollisuuksiin ja asuntomarkkinoihin ja laajentaisi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta, Ujula kertoo.