Siirry sisältöön

Terveyskeskukseen uusi palvelumalli maaliskuussa

Terveyskeskuksessa otetaan maaliskuussa käyttöön uusi palvelumalli. Palvelu perustuu niin kutsuttuun monihuonemalliin, jossa henkilökunta siirtyy huoneesta toiseen potilaiden hoitotarpeen mukaan. Myös hoidon alkamisajankohta ja vastaanoton pituus ovat joustavia. Vastaanottoa ohjataan tietojärjestelmällä.

Porvoo joki ja aitat.

Terveyskeskuksessa otetaan maaliskuussa käyttöön uusi palvelumalli. Palvelu perustuu niin kutsuttuun monihuonemalliin, jossa henkilökunta siirtyy huoneesta toiseen potilaiden hoitotarpeen mukaan. Myös hoidon alkamisajankohta ja vastaanoton pituus ovat joustavia. Vastaanottoa ohjataan tietojärjestelmällä.

Muutokset näkyvät asiakkaille ajanvarauksia tehdessä jo nyt, varsinaiset muutokset tulevat vastaanotolla käyttöön maaliskuun puolivälissä. Tähän saakka asiointi terveyskeskuksessa toimii nykyisellään.

– Vastaava järjestelmä on ollut käytössä jo Sujuva suuklinikka -palvelussa ja meillä on siitä erittäin hyvät kokemukset, kertoo johtava lääkäri Kati Liukko.

– Toimintamalliamme on hyödynnetty paljon suun terveydenhuollossa sekä terveyskeskusten päivystyspalveluissa, muttei aiemmin yhtä laajasti kuin nyt Porvoossa. Kokeilemme rohkeasti yhdessä uutta kokonaisuutta ja uskomme, että tämä parantaa asiakkaiden palvelua ja henkilöstön tiimityötä, toteaa johtaja Atte Niittylä Hygga Oy:stä.

Näin ajanvaraus muuttuu

Varatessaan aikaa, asiakas saa kiinteän vastaanottoajan sijasta tunnin aikaikkunan, jonka sisällä hoito tulee alkamaan. Aika on joustava ja asiakas saa tekstiviestin tarkemmasta ajasta 30 minuuttia ennen vastaanoton alkua. Aikaa ei varata enää tietylle lääkärille tai hoitajalle vaan tämä määräytyy vasta saavuttaessa vastaanotolle.

– Jatkossa terveyskeskuksen lääkärin ja hoitajan vastaanotolle saavuttaessa tullaan pääaulaan ja ilmoittaudutaan itseilmoittautumislaitteella. Tämän voi tehdä viivakoodillisella henkilökortilla, kelakortilla, ajokortilla tai näppäilemällä henkilötunnuksensa. Laite opastaa asiakkaan odottamaan oikeaan paikkaan, johtava lääkäri Kati Liukko kertoo.

Näin kiirevastaanotto muuttuu

Myös kiirevastaanotolle saapuvat tulevat itseilmoittautumislaitteen kautta, josta he saavat vuoronumeron pääaulassa sijaitsevaan palvelupisteeseen. Siellä tehdään suppea hoidontarpeen arvio, jonka perusteella asiakkaat asetetaan kiireellisyysjärjestykseen. Samalla määritellään, tarvitaanko hoitajan vai lääkärin vastaanottoa.

– Tiedotamme tarkat ohjeet vastaanotolle hakeutumiseen ja asioimiseen vielä, kun muutokset maaliskuussa tulevat käyttöön. Parhaillaan Näsissä tehdään tilamuutoksia sekä järjestelyjä uuteen palvelumalliin liittyen. Pahoittelemme näistä muutostöistä asiakkaille aiheutuvaa haittaa, Liukko jatkaa.

Omatiimin asiakkaiden hoito jatkuu entisellään

Ajanvarausten muutos ei koske asiakkaita, joilla on säännöllistä hoitoa vaativa sairaus, jota hoidetaan terveyskeskuksen Omatiimissä. Omatiimin asiakkaat saavat jatkossakin vastaanottoajat Omatiimin ammattilaisille entiseen tapaan.

Toiminta terveyskeskuksen Piispankadun toimipisteessä jatkuu vielä kesään saakka, jonka jälkeen kaikki vastaanottotoiminta, myös Omatiimi –toiminta keskitetään Näsin terveyskeskukseen.

Lisätietoja:
Johtava lääkäri Kati Liukko
kati.liukko@porvoo.fi
puh. 040 489 1763

Palvelujohtaja, aikuisten palvelut, Annika Immonen
annika.immonen@porvoo.fi
puh. 0400 126 151

Johtaja Atte Niittylä
atte.niittyla@hygga.com
puh. 050 323 8047