Siirry sisältöön
epoo -

Epoon koulussa pilotoidaan lapsivaikutusten arviointimallia

Suomenkielinen koulutusjaosto ja sivistyslautakunta käsittelee alkusyksyn aikana Epoon koulun tulevaisuutta. Epoon koulun tulevaisuudesta on käsitelty eri näkökulmista usean vuoden ajan. Päätöksen tekemisen tueksi on päätöksentekijöille esitettävä myös lasten näkökulma. Lasten äänen kuulemiseen käytetään pilotoiden ja soveltuvin osin sivistystoimessa työstettävää lapsivaikutusten arviointimallia.

koululaisten reppuja

– Epoon koulussa järjestetään oppilaille tilaisuus, jossa heidän näkemyksiään kysytään ja kirjataan ylös, kertoo koulutusjohtaja Jari Kettunen. Sivistystoimen virallista lapsivaikutusten arviointimallia ei ole vielä hyväksytty käyttöön, mutta haluamme pilotoida siihen kuuluvia asioita Epoon koulun tulevaisuuden päätöksen tueksi, hän jatkaa.

Lapsivaikutusten arviointimalli tulee olemaan työkalu, jolla selvitetään päätösten vaikutuksia lapsiin ja lapsiperheisiin. Arviointimallin on tarkoitus ohjata lapsivaikutusten arvioinnin tekemistä. Lähtökohtana on, että ensin tiedostamme ajattelua lapsen näkökulman huomioimiseen ja tiedostamme, että pienemmilläkin päätöksillä voi olla vaikutusta lapsiin ja lapsiperheisiin.

Epoossa päästään toteuttamaan osa sivistystoimen tulevan mallin osa-alueista ja siitä saadaan tietoa myös mallin kehittämistyöhön. Keskeisintä on, että lapsia osallistetaan heitä koskevien päätösten valmistelussa. Kaiken perustana on arvostava ja puolueeton kartoitus eri näkökulmista päätöksenteon tueksi.

Sivistystoimen lapsivaikutusten arviointimallin kokonaisuuden valmistelu jatkuu pilotoinnin jälkeen. Tavoitteena on saada sivistystoimen malli valmiiksi ja hyväksyttäväksi loppuvuoden 2022 aikana, jonka jälkeen se otettaisiin täysimääräiseen käyttöön vuoden 2023 alusta.    

– Mallin keskiössä ovat lasten päätöksentekoon osallistamisen varmistaminen ja lasten oikeuksien toteutuminen, kertoo sivistystoimen kehittämispäällikkö Minna Öhman. Lasten osallistamisella haemme nimenomaan kaikkia näkökulmia, emme vain puolesta tai vastaan vastauksia. Arviointimallissa lapset vastaavat nimettömästi ja raportissa vastauksista ei tule esille myöskään luokkatasot, jatkaa Öhman.