Siirry sisältöön

Kunta-Katin kielitaito kehittyy – verkkopalvelun virtuaalinen asiantuntija osaa myös ruotsia ja englantia 

Porvoon kaupungin verkkopalvelun virtuaalinen asiantuntija Kunta-Kati puhuu nyt suomen lisäksi ruotsia ja englantia.

Porvoon kaupungin verkkopalvelun virtuaalinen asiantuntija Kunta-Kati puhuu nyt suomen lisäksi ruotsia ja englantia.

Kunta-Kati vastaa asukkaiden ja kaupungissa vierailevien kysymyksiin suomenkielisten sivujen lisäksi myös ruotsin- ja englanninkielisillä sivuilla. 

Kunta-Katin kehittämisen taustalla on valtionvarainministeriön tukema digikannustinhanke.  Sen tavoitteena on edistää kuntien toimintatapoja ja palveluprosesseja, ja kehittää niitä vastaamaan entistä paremmin asukkaiden tarpeisiin. Näin kunta voi tarjota palveluitaan asukkaalle ympäri vuorokauden. 

Tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen asiantuntija Kunta-Kati on ollut käytössä Porvoossa maaliskuusta 2020 lähtien. Useat kunnat kehittävät Kunta-Katia ja sen ominaisuuksia yhdessä. Kunnat käyttävät samaa alustaa ja kehittävät kuntien palveluita ja toimintamalleja kansallisella tasolla. Tällä hetkellä Porvoon lisäksi mukana ovat muun muassa Riihimäki, Järvenpää, Kauniainen, Kajaani, Kuusamo, Taivalkoski ja Hämeenlinna sekä Accenture, Boost.ai ja Kuntien Tiera. Tiera on kuntatoimijoiden omistama yhtiö, joka kehittää kuntien ja maakuntien ICT-palveluita ja digiratkaisuja yhteistyössä muiden julkisten ja kaupallisten toimijoiden kanssa. 

– Yhden kuntatoimijan tekemä kehitystyö parantaa ratkaisun toimintaa ja hyödyttää näin ollen kaikkia palvelua käyttäviä organisaatioita, kertoo kehitysjohtaja Charlotta Grönqvist tekoälypohjaisten ratkaisuiden yhteiskehittämisen hyödyistä. 

– Mielenkiintoisen hankkeesta tekee se, että toimintamalleja kehittämällä voidaan vastata paremmin asukkaiden tarpeisiin. Hankkeella on yhtymäkohtia myös kansalliseen AuroraAI -ohjelmaan. AuroraAI -verkosto tarjoaa asiakkailleen elämäntilanteeseen sopivia kokonaisuuksia eri palveluntarjoajilta. Asiakas saa AuroraAI -verkon kautta kunnan, yritysten ja yhdistysten palveluita, sanoo Eveliina Keski-Koukkari digitaalisten palveluiden kehitysyksiköstä. 

Asiakaspalvelun lisäksi digitalisaation kehittäminen mahdollistaa tietojen siirron kuntien järjestelmien välillä. Sen avulla voidaan kehittää kuntien tietojohtamista, kuten strategisia prosesseja. Uusia teknologioita, kuten ohjelmistorobotiikkaa, tekoälyä ja prosessiautomaatiota voidaan hyödyntää laajasti myös muualla julkisessa hallinnossa. 

Porvoossa kehitystyötä tehdään yli toimialarajojen.  Se, että Kunta-Kati otettiin Porvoossa käyttöön juuri ennen koronaepidemian alkua maaliskuussa 2020, hidasti sisällöntuotannon kehittämistä, sillä palvelun kehittäjien työpanos tarvittiin koronatilanteen hoitoon.