Siirry sisältöön

Vaihda paperilasku verkkopankissa e-laskuksi

Porvoon kaupunki otti vuodenvaihteessa käyttöön uuden talousjärjestelmän, jonka vuoksi kaikki tammikuun laskut lähtevät asiakkaille postitse paperilaskuina. Laskut joudutaan lähettämään poikkeuksellisesti tällä kertaa postitse, vaikka asiakas olisikin tilannut kaupungin laskut sähköisinä e-laskuina. Nyt kaupunki pyytää asiakkaitaan tekemään omassa verkkopankissaan e-laskusopimuksen, jotta Porvoon kaupungin laskut jatkossa tulevat sähköisinä. 

– Porvoon kaupunki pyrkii lähettämään laskut jatkossa sähköisesti, koska sillä säästetään kustannuksia ja myös ympäristöä, kertoo Porvoon kaupungin hallintopalvelukeskuksen johtaja Anniina Kitula.

Vuositasolla Porvoon kaupunki lähettää noin 153 000 myyntilaskua, joista suurin osa (67 prosenttia) on sosiaali- ja terveystoimen laskuja ja noin 18 prosenttia sivistystoimen laskuja.

– Kyse on isosta säästöpotentiaalista, jos e-laskun käyttöä lisätään. E-laskun käsittelyhinta on noin 85 prosenttia edullisempi kuin paperisen laskun ja Porvoon laskuvolyymeillä puhutaan isosta rahasta, Kitula painottaa. 

Porvoon kaupunki käytti vuonna 2019 noin 140 000 euroa myyntilaskujen lähettämiseen. E-laskujen osuus on valitettavan pieni, sillä vain noin 14 prosenttia laskuista menee palveluiden käyttäjille e-laskuina. 

– Toki e-laskun tilaaminen on jokaisen oma valinta, mutta usein kyse on siitä, että laskun vastaanottaja ei ole huomannut käydä vaihtamassa laskutusmuotoa omassa verkkopankissaan, kertoo Anniina Kitula.  

– Näinä aikoina, kun säästökohteita etsitään, toivoisi, että e-laskun tilaaminen nähtäisiin yhteisen hyvän edistämisenä. Jos e-laskujen osuus tuplaantuisi, kaupunki säästäisi noin 21 000 euroa. Jos e-laskujen osuus olisi 70 prosenttia, säästäisimme noin 74 000 euroa, kertoo Anniina Kitula. 

Lisätietoja:

Hallintopalvelukeskuksen johtaja Anniina Kitula, 
puh. 0405570178, 
anniina.kitula@porvoo.fi