Siirry sisältöön

Kunta-Kati vastaa kysymyksiisi vuorokauden ympäri

Kunta-Kati on Porvoon kaupungin virtuaalinen asiakasneuvoja. Tekoälyyn perustuva Kunta-Kati osaa vastata kysymyksiin Porvoon kaupungin palveluista. Kati palvelee sinua yleisimmillä päätelaitteilla ja ohjelmistoilla.

Kunta-Kati on käytössä vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Jos Kati ei löydä vastausta kysymykseesi, sinut ohjataan chat-keskusteluun palvelupiste Kompassin palveluneuvojan kanssa Kompassin aukioloaikojen mukaisesti.

Voit ladata keskustelun laitteellesi tai poistaa sen

Jos haluat, voit ladata keskustelun omalle laitteellesi esimerkiksi älypuhelimen muistiin tai tietokoneelle. Tämä voi olla hyödyllistä, jos käyt keskustelun Kunta-Katin kanssa asiantuntija-chatin aukioloaikojen ulkopuolella, ja haluat palata keskusteluun myöhemmin asiantuntijan kanssa.

Näin tallennat keskustelun itsellesi 

Voit ladata Kunta-Katin tai asiantuntijan kanssa käymäsi keskustelun omalle laitteellesi. 
Toimi näin, katso myös tämän sivun lopussa olevat kuvat

  • Klikkaa kolmea pistettä Kunta-Katin ruudun yläpalkissa. Ruudunlukijassa kolmen pisteen tilalla lukee teksti Apua / Avaa valikko.
  • Klikkaa ”Lataa keskustelu”. 

Keskustelu tallentuu laitteellesi sijaintiin, joka on määritelty latausten sijoituspaikaksi. Windows-käyttöjärjestelmällä varustetuissa tietokoneissa tämä on usein ”Ladatut tiedostot” tai ”Downloads”-niminen kansio. 

Voit myös poistaa keskustelun kokonaan

Poista käymäsi keskustelu painamalla ”Poista keskustelu”. Tämä poistaa keskustelun kokonaisuudessaan. Huomioi, että poistettua keskustelua ei voi palauttaa!

Painamalla ”Takaisin” pääset jatkamaan keskustelemista Kunta-Katin tai asiantuntijan kanssa.

Tietosuoja korkealla tasolla

Kunta-Katissa tietosuoja on korkealla tasolla. Keskustelijan tunnistamisen mahdollistavat tiedot häivytetään automaattisesti. Voit myös poistaa käymäsi keskustelun.

Kunta-Kati ei tallenna tietojasi. Porvoon kaupungin tietosuojaselosteet löydät alla olevasta linkistä:

Jatkuvaa kehitystä palautteen perusteella

Kunta-Kati ymmärtää kokonaisia lauseita, ja se pystyy tunnistamaan kirjoitusvirheet ja puhekieliset ilmaisut. Kati hyödyntää toiminnassaan tekoälyä muun muassa siinä, miten se tunnistaa kuntalaisten kysymyksiä.

Kunta-Katin tiedot perustuvat kaupungin työntekijöiden syöttämiin tietoihin. Lisäksi Kunta-Kati osaa hakea tietoa tietokannoista, esimerkiksi Suomi.fi-palvelussa sijaitsevasta Palvelutietovarannosta (PTV).  

Katia koulutetaan jatkuvasti ja palaute on tervetullutta. Kati myös tallentaa itse kysymyksiä, joihin se ei ole löytänyt vastausta, jotta Porvoon kaupungin henkilöstön on helppo tunnistaa ongelmat ja kehittää Katin osaamista.

Kunta-Katia kehitetään useiden eri sektoreiden yhteistyönä. Chatin keskusteluominaisuuksia pilotoitiin vuonna 2022 muun muassa varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden ja palvelupiste Kompassin henkilökunnan kanssa sekä erityisesti matkailuun liittyviin kysymyksissä kesän aikana matkailuneuvojien kanssa.