Siirry sisältöön

Kerro kokemuksiasi Jokikadun pyöräkaistakokeilusta

Porvoo joki ja aitat.

Jokikadulla on kokeiltu suosituspyöräkaistoja kesäkuusta alkaen. Kesä oli Jokirannassa varsin vilkas. Rantapromenadi oli usein täynnä kävelijöitä. Lisäksi sekä moottoriajoneuvo- että pyöräliikenne oli Jokikadulla selvästi muita vuodenaikoja vilkkaampaa.

Kokeilun alkuvaiheessa järjestettiin kysely, missä kartoitettiin liikkujien ennakkonäkemyksiä suosituspyöräkaistaratkaisusta. Nyt Porvoon kaupunki pyytää kokemuksia suosituspyöräkaistakokeilusta, kun järjestelyihin on totuteltu useamman kuukauden ajan. Uusi kysely on vastattavissa 5.-13.11.2020 välisenä aikana. 

Kesälauantaina Jokikadulla yli 700 polkupyörää

Jokikadulla toteutettiin moottoriajoneuvojen ja polkupyörien liikennelaskenta 13.-16.8. Videolaskennan aikana laskettiin noin 3 300 moottoriajoneuvoa ja 1 700 polkupyörää. Vilkkainta liikenne oli lauantaina, jolloin laskentapisteen ohitti noin 1 470 moottoriajoneuvoa ja 740 polkupyörää.

Jokikatu on liikennemäärätietojen valossa varsin vilkas pyöräliikenteen reitti, sillä Jokikadun pyöräilijämäärät ovat samalla tasolla vilkkaimpien pyörätieosuuksien kanssa (esim. Tolkkistentien ja Jernbölentien varren pyörätiet sekä Aleksanterinkadun silta).

– Kesän laskentajakson vilkkaimpina päivinä Jernbölentien varren pyörätiellä kulki hieman yli 800 pyöräilijää vuorokaudessa ja Tolkkistentien varren pyörätiellä noin 650 pyöräilijää vuorokaudessa. Jokikadulla pyöräliikenteen määrä on siis samaa suuruusluokkaa näiden asuinalueiden ja keskustan välisten pääpyöräteiden kanssa, kertoo liikenneinsinööri Antti Rahiala Porvoon kaupungilta.

Pyöräpysäköintipaikat kehityskohteena

Pyöräliikenteen määrä jokirannassa näkyi myös pyöräpysäköintipaikkojen täyttymisenä mm. Mannerheiminkadun sillan alla sijaitsevilla pyöräpysäköintipaikoilla.

-Pyöräliikenteen reittien kehittämisen lisäksi pyöräpysäköinnin kehittäminen pysäköintipaikkoja lisäämällä ja niiden houkuttelevuutta parantamalla on tärkeä kehityskohde tulevina vuosina, toteaa Rahiala.