Siirry sisältöön

Terveyskeskuksen puhelin ruuhkautui pahasti maanantaina, takaisinsoittoja jäi tekemättä

Terveyskeskuksen puhelin ruuhkautui pahasti maanantaina, takaisinsoittoja jäi tekemättäTerveyskeskuksen palvelunumerot ruuhkautuivat entisestään maanantaina 24. elokuuta. Loppukesästä maanantaisin puheluita on tullut muutama sata päivässä, mutta nyt puheluita tuli moninkertainen määrä. Osaa taikaisinsoitoista ei ehditty tehdä maanantaina, vaikka takaisinsoittoja tehtiin vielä yli aukioloaikojen. Takaisinsoittoja jatkettiin varhain tiistaiaamusta alkaen.

– Maanantait ovat normaalitilanteessakin ruuhkaisia, mutta tilanne rauhoittuu lähes aina loppuviikkoa kohti. Nyt lisäruuhkaa aiheutti luonnollisesti koulussa todettu tartunta ja altistuneiden testaus, sosiaali- ja terveysjohtaja Ann-Sofie Silvennoinen kertoo.

– Elokuun alusta alkaen olemme rekrytoineet ja siirtäneet lisää henkilökuntaa puhelinpalveluun ja testaukseen. Yhteistyötä yksityisten toimijoiden kanssa on myös lisätty ja tänä aamuna takaisinsoittoja on tehty aamuseitsemästä alkaen. Pahoittelemme tilannetta ja teemme koko ajan parannuksia, hän jatkaa.

Lyceiparkens skolan kouluterveydenhoitaja on ollut perheiden käytettävissä ja antanut testiaikoa ja toimintaohjeita. Tätä toimintatapaa laajennetaan seuraavaksi myös muihin kouluihin.Koronatestiin pääsee Porvoossa yleensä seuraavana päivänä. Testit analysoidaan HUS:issa, ja myös vastaustekstiviesti tulee HUS:in järjestelmästä. Tuloksen saapuminen on kestänyt välillä kauan, jopa neljä päivää. 

– On muistettava, että HUS:issa tehdään tällä hetkellä valtava määrä koronatestejä. Toivomme kaikilta yhteishenkeä ja jaksamista tämän asian äärellä, Silvennoinen toivoo. 

Miten toimia, kun puhelin on ruuhkautunut?

  • Jos tilanne on kriittinen, soita 112.
  • Jos asia ei ole erityisen kiireellinen, mieti voitko soittaa vasta tiistaina tai keskiviikkona.
  • Soita vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa. Jokainen soitto on käytävä läpi yksitellen eikä samasta numerosta tulleet soitot kumoa toisiaan, vaan ruuhkauttavat järjestelmän.
  • Käytä Omaolo -palvelua, sitä kautta voit edetä asiointiin monessa asiassa, esimerkiksi saada laboratoriolähetteen.
  • Älä soita koronatestituloksen perään. Jos tartunta todetaan, siitä soitetaan sinulle. Muutoin saat tekstiviestin. Tulos näkyy myös Omakanta -palvelussa.

Koronaoireisten neuvontanumero puh. 040 547 7764 tai 040 481 0344, ma–to klo 8–15.30, pe klo 8–14.30. Iltaisin ja viikonloppuisin HUS-alueen päivystysapu vastaa ja ohjaa tarvittaessa koronatesteihin, puh. 116 117.

Terveyskeskuksen ajanvarausnumero muissa asioissa puh. 019 520 4351, arkisin klo 8–15.30.