Siirry sisältöön

Tutustu Helin ja Markan opiskelijatarinoihin Linnankosken lukion aikuislinjalla

Heli ja Markka valmistuivat Linnankosken lukion aikuislinjalta ylioppilaaksi 5.12.2022. Tutustu Helin (H) ja Markan (M) tarinoihin aikuisopiskelusta.

MIKSI VALITSIT ALUN PERIN AIKUISLUKION?

M: ”Mulla ei ollut minkään näköistä toisen asteen koulutusta.” Pystyin aloittamaan ilman pitkiä suunnitelmia, ylioppilaaksi pääseminen ei siinä vaiheessa ollut ykkösasia.

H: Opiskeluinto ja oma sisäinen ratkaisu: ”Halusin sen ylioppilaslakin.”

MILLAISTA OPISKELU ON OLLUT? MITÄ SE ON EDELLYTTÄNYT SINULTA?

M: Opiskelu on vaatinut läsnäoloa ja se on ollut tärkeintä. Keskittymishäiriön vuoksi tunneilla oleminen on ollut välillä vaikeaa, saatikka etäaikana itsenäinen opiskelu kotona. Kouluun on kuitenkin ollut aina mukava tulla ja lukioaikana omat oppimisen strategiat ja oppimaan oppimisen taidot ovat kehittyneet. Pystyn oppimaan parhaiten koululla, olemalla paikalla. Suhde opettajiin on auttanut osallistumaan opetukseen. Tunneille osallistuminen on aina ollut sen arvoista. Olen pystynyt testaamaan itseäni ja saanut ”itseluottamusboostin”.

H: Opiskelu on ollut hauskaa ja vaativaa. On vaatinut kurinalaisuutta, luopumista monista asioista ja jatkuvaa uudelleen motivoitumista. Opettajien tapa luoda oppitunneille aitoa pedagogista vuorovaikutusta on tehnyt vaikutuksen. Olen päivittänyt omia taitoja ja huomannut omaavani monenlaisia kykyjä ja saanut ymmärrystä omalle osaamiselle sekä vahvistusta itseluottamukselle.

OLETTEKO TARVINNEET TAI SAANET TUKEA OPINTOIHIN?

M: Olen osannut pyytää tukea, palautetta, apua ja vastauksia. Ja ajattelen, että olen aina saanut tukea, kun olen kysynyt ja olisin varmasti saanut apua kaikilta opettajilta. En muista, onko tukea erityisesti tarjottu. Olen osannut itse sitä rohkeasti kysyä.

H: Kurssivalintoihin saa huippuhyvin tukea. Samoin preppausta kokeita varten. Olen saanut vastauksia ja apua, kun olen sitä sähköpostitse pyytänyt.

MILLAISTA ON OLLUT PÄIVÄLUKION TUNNEILLA? ONKO SE ERONNUT ILTALUKION OPPITUNNEISTA?

H: Päivälukiossa opiskelu on hiljaisempaa, varovaisempaa ja vähemmän rentoa kuin aikuislukion puolella. Päivälukion opetuksessa on paljon asiaa, eikä vuorovaikutteiselle keskustelulle ei jää aikaa.

M: Aikuislukiolaiset ovat enemmän samalla tasolla opettajan kanssa, eikä opettajan aika mene opiskelijoiden oppimisen vahtimiseen. Päivälukion opiskelu on tehtäväkeskeisempää.

MITÄ HAASTEITA / ONNISTUMISIA OLET KOKENUT OPISKELUN JA ARJEN YHDISTÄMISESSÄ?

M: Itselläni ei ollut vakityötä lukion aikana. Lukujärjestyksen tietää pitkälle etukäteen. Kirjahankintoihin ja yo-kirjoitusten maksuihin voi saada apua, koska iltalukion opintoihin ei saa opintotukea.

H: Olen ollut enemmän Suomessa. Kieltäydyin välillä ystävien tapaamisista ja tein ajoittain vähemmän töitä. Nämä eivät harmittaneet, vaan halusin priorisoida aikaani näin. Omat oppimisen tavat olivat isoimmat haasteet; piti selvittää, kuinka opin ja kykenen hahmottamaan asioita.

MITEN LUKIO-OPISKELU ON VAIKUTTANUT SINUUN? MITÄ OLET OPPINUT ITSESTÄSI?

M: Olen fiksumpi kuin luulin ja minulla olikin yleissivistystä taustalla. Opiskelu on ollut osa kuntoutumista. Olen oppinut, että vielä voi oppia, eikä aikaisemmilla (huonoilla) oppimisen kokemuksilla ole merkitystä. Opiskelu ei ollutkaan kurjaa. Olen oppinut paljon itsestäni. Oma osaaminen ja suoriutuminen on ollut arvokasta ja antanut toivoa itselle. Lukio-opintoihin osallistumisessa iällä on yllättävän vähän merkitystä.

H: Tykkään tehdä asioita ennakko-oletuksista poiketen ja hypätä uuteen, ennalta jännittävään. Olen tykännyt lukio-opintojen aikaisesta vuorovaikutuksesta, vaikka yllätyin aluksi jännittäneeni nuorten kanssa opiskelua. Mutta kaikki sujuikin tosi hyvin. Nuoret oppivat aikuislukiolaisilta ja aikuislukiolaiset nuorilta.

MILLAISIA UNELMIA JA SUUNNITELMIA TEILLÄ ON TULEVAISUUDESSA?

M: Haluaisin Taideyliopistoon. Se on unelma, muttei pakkomielle. Myös kuvataidekasvatus ja kulttuurin tutkimus kiinnostavat. Aion hakea tulevan kevään yhteishaussa.  

H: Nuorempana pyrkisin hakemaan opiskelemaan filosofiaa yliopistoon. Haluan kuitenkin opiskella filosofiaa lisää tavalla tai toisella ja otan sitä jotenkin mukaan omaan työhöni.

KENELLE SUOSITTELISITTE AIKUISLUKIOTA?

H: Kenelle tahansa, jos miettii, ettei aikanaan tullut suoritettua lukiota. Aikuislukiossa on mahdollisuus saada korkeatasoista opetusta.

M: Voi aloittaa helposti ja pienesti, ilman pidemmän tähtäimen suunnitelmaa. Voi opiskella vaikka yhtä ainetta tavoitellakseen jatko-opiskelupaikkaa tai korottaakseen arvosanoja. Suoritetut opinnot eivät vanhene ja opintoja voi jatkaa myöhemmin.