Hoppa till innehåll

För mig är det viktigt att också personalen i min ledda enhet upplever sig bli hörd och uppskattad.

Glädjeämnet för mig är en kunnig och professionell personal i vårt daghem. Det är trevligt att komma till arbetet, när det finns en god gemensam anda i arbetsgemenskapen och man förhåller sig lösningsorienterat och utvecklande till saker, utan att glömma skrattet och humorn.

Jag har varierande arbetsdagar. Till daghemsföreståndarens arbetsuppgifter hör att se till att verksamheten på daghemmet och i förskoleundervisningen är högklassig, målinriktad och pedagogisk, och att den uppfyller kraven i lagen och förordningarna enligt planen för småbarnspedagogik och planen för förskoleundervisning. Mitt arbete består av planering, utvärdering och utveckling.

Mitt arbete omfattar bl.a. pedagogiskt och administrativt ledarskap, samarbete med familjer, personalledning och organisering av vikariearrangemangen. Beredning och ledning av arbetsgrupper och möten, deltagande i arbetsgrupper, planering, utvärdering och utveckling av barns och gruppers ärenden tillsammans med arbetstagarna, samarbete med bl.a. daghemsföreståndare, skolor eller andra multiprofessionella aktörer och samarbetspartner. Viktiga samarbetsparter är också rådgivningen, barnskyddet och familjearbetet samt samarbetet vid läroanstalter via studerande inom branschen.

För mig är det viktigt att också personalen i min ledda enhet upplever sig bli hörd och uppskattad. Småbarnspedagogik och förskoleundervisning bedrivs uttryckligen tillsammans med hela teamet och arbetsgemenskapen.

Staden stöder vidareutbildning och därigenom har också mina egna studier vid sidan av arbetena lyckats.
Mitt arbete berikas naturligtvis också av dagliga möten och diskussioner med barnen.

Småbarnspedagogiska arbetet är värdefullt arbete som skapar grunden för barnets uppväxt och lärande för livet. Småbarnspedagogiken har enligt forskning en stor inverkan på barnets uppväxt och lärande, i mitt arbete vill jag påverka och möjliggöra en sådan lärmiljö för alla barn som på bästa möjliga sätt skulle stödja varje barns individuella behov.