Hoppa till innehåll

Ansökan till eftermiddagsverksamhet för skolelever i årskurs ett och två sker elektroniskt via Wilma-systemet (Ansökan och beslut/Gör ny ansökan). Ansökningstiden går ut i januari. Info om detta skickas i januari till de blivande förstaklassisternas vårdnadshavare.

Barnen väljs till eftermiddagsverksamhet för ett läsår i taget. Beslut om plats inom eftermiddagsverksamhet skickas elektroniskt via Wilma senast i maj till de vårdnadshavare till barn i årskurs ett och två som har lämnat in en ansökan i tid.

Man kan ansöka om eftisplats endast till ett eftis. Ifall plats ansöks från stadens koordinerade eftisverksamhet, kan plats inte samtidigt ansökas till Konstikas, och inte heller tvärtom. Konstikas är Konstskolans egen verksamhet, platsen ansöks via Konstskolan.

Vårdnadshavaren har genom sin ansökan förbundit sig till sitt barns eftermiddagsverksamhet. Förbindelsen kan återtas genom ett skriftligt meddelande till beslutsfattaren inom två veckor från det ett positivt beslut erhållits.

Ansökan till eftis utöver ansökningstiden sker också via wilma.

Val av deltagare

Eftisplatser utdelas på följande grunder:

  1. Förstaklassister
  2. Andraklassister med specialbehov, specialbehoven bedöms som en helhet och hit räknas bland annat:
  • Barnet har ett utlåtande av sakkunnig angående behovet av eftermiddagsplats. Ett utlåtande av sakkunnig betyder inte automatiskt att barnet får en klubbplats. Specialbehoven bedöms som en helhet
  • Föräldern är ensamförsörjande
  • Föräldrarna/föräldern förvärvsarbetar eller studerar på annan ort
  1. Övriga andraklassister
  2. Äldre skolelever

Om antalet anmälda barn är under 10, kan klubben inte ordnas. Om det inte finns plats för alla sökanden sker valet genom lottning mellan de ansökningar som bedömts som likvärdiga.

Motiveringar för nekande beslut:

  • Ansökan har inlämnats för sent
  • Gruppen är fullsatt
  • Sökanden går inte i årskurs 1
  • Barnet eller familjen har inga specialbehov

Verksamhetens mål och innehåll

De allmänna målen är att:

  • stöda hemmets och skolans fostrande arbete samt barnens känslomässiga utveckling och etiska tillväxt.
  • främja barnens välbefinnande och jämlikhet i samhället samt förebygga utslagning och öka delaktigheten.

Avsikten

  • säkerställa en trygg eftermiddag
  • erbjuda stimulerande och utvecklande program samt upplevelser av att lyckas
  • erbjuda en möjlighet till sociala relationer till andra barn och vuxna
  • ge en möjlighet till avkoppling

Innehållet

  • etisk utveckling och jämställdhet
  • lek och samspel
  • motion och utevistelse
  • mellanmål och vila
  • kultur och traditioner
  • praktiska färdigheter
  • visuellt, musikaliskt, kroppsligt och verbalt uttryck
  • mediekunskap
  • vardagssysslor, livsmiljö och hållbar livsstil
  • olika teoretiska och praktiska ämnen