Svar på frågor gällande Gamla bron
På den här sidan finns ofta ställda frågor – och svar – om renoveringen av Gamla bron. Frågorna ställdes vid ett evenemang för invånare och företag i Gamla Borgå den 15 april 2025.
Hur lång tid tar enterprenaden för att reparera Gamla bron i Borgå?
Enligt avtalet är entreprenadtiden 3/2025–5/2026, men entreprenören har som mål att slutföra arbetet före utgången av 2025. Efter att den tillfälliga bron öppnats har Gamla bron stängts för trafik och rivningen av bron har påbörjats. Byggandet av den nya bron inleds i juni och pågår uppskattningsvis fram till november 2025. Den tillfälliga bron, trafikarrangemangen och basen för byggarbetsplatsen kommer att rivas i december 2025 enligt den uppskattade tidtabellen .
Vilka förändringar orsakar reparationen av bron i Gamla stan i Borgå?
Gamla bron är stängd för trafik under reparationstiden. Reparationen av bron orsakar inga andra avvikande trafikarrangemang i Gamla stan i Borgå. Invånarna på norra sidan av Brobacken rekommenderas dock att använda Mellangatan som viker av från Finnbyvägen. De som rör sig på kyrkans område rekommenderas att använda Kyrkogatan.
Skulle det vara möjligt för bussar att svänga i korsningen mellan Gamla Helsingforsvägen och Gamla Tavastehusvägen? Var lämnar turistbussarna turisterna?
Turistbussarna lämnar och hämtar turisterna på de parkeringsplatser som reserverats dem vid Gamla Helsingforsvägen. Bussarnas parkeringsplats fastställs med vägmärken och parkeringen är begränsad till 30 minuter per buss. En parkeringsplats för långvarigare parkering av bussar har gjorts i Näse på platsen där ABC revs. Det finns inte tillräckligt med plats för bussarna att svänga i korsningen mellan Gamla Helsingforsvägen och Gamla Tavastehusvägen, så med tanke på trafiksäkerheten kör de via Gamla Tavastehusvägen med låg hastighet för att nå parkering där de kan stå parkerade en längre tid.
Kan man öppna bommen som står under bron på Mannerheimgatan?
Ur stadens synvinkel lönar det inte sig att öppna bommen under bron på Mannerheimgatan. Bommens öppnande kunde eventuellt skapa mer trafikmässigt farliga platser istället för att lösa problem.
Går trafiken till och från byggarbetsplatsen genom Gamla stan Borgå?
Byggarbetsplatsen använder i regel åns västra sida och endast de oundvikliga körningarna körs genom Gamla stan i Borgå från Ågatan. I dessa fall används trafikstyrning och fordonen kör med låg hastighet. Även mängden besökare under turistsäsongen beaktas i arbetsplaneringen och man strävar efter att köra då det inte är rusningstid. På byggarbetsplatsen finns en ponton och med den kan till exempel jordmassor flyttas till åns västra sida.
Tål Gamla stans kullerstensgator trafiken till och från byggarbetsplatsen?
Förutom den nödvändiga trafiken till och från byggarbetsplatsen kör på området normalt även annan fordonstrafik samt tyngre service- och logistiktrafik. Gatornas skick följs upp i takt med att arbetet fortskrider och eventuella skador på gatunätet kommer att repareras.
Finns det metoder att förhindra mopedtrafik, som upplevs störande, på den tillfälliga bron? Och varför fungerar inte belysningen på broområdet?
Separata vägmärken som förbjuder körning med moped kommer att installeras på den tillfälliga bron, som är avsedd för gång- och cykeltrafik. Staden ber alla som använder bron att följa de givna trafikbegränsningarna. Belysningen på den tillfälliga bron var tillfälligt sönder, men den har reparerats enligt plan.
Hur har man i planeringen av Gamla bron beaktat att marken under de gamla fastigheterna är gammal havsbotten?
Vid planeringen av arbetet har man anlitat experter inom området och arbetet har planerats med beaktande av den känsliga miljön och dess särdrag. I fråga om marken har det gjorts punktvisa undersökningar för att utreda jordmånens kvalitet vid den ifrågavarande punkten. Med punktvisa undersökningar får man en uppskattning av markförhållandena. Inte ens med den nutida tekniken kan man genomföra en heltäckande jordmånsundersökning.
Om man i fråga om jordmånen upptäcker avvikande förhållanden, eller om man under arbetets gång upptäcker oväntade saker, utreder man vid behov alternativa arbetssätt.
Varför har inte alla fastighetsägare i fastigheter där en vibrationsmätare har installerats fått ett besiktningsprotokoll för fastigheten?
En oberoende part som specialiserar sig på vibrations- och sprängämnesfrågor, Forcit Consulting Oy, har gjort fastighetsinspektionerna. Besiktningsprotokollen har levererats till representanterna för fastigheterna eller de personer som deltagit i fastighetsinspektionen. Protokollen över inspektionen har gjorts i samband med inspektionen. Protokollen är tillgängliga för parterna via staden eller entreprenören.
Kan pålningsarbetena som görs p.g.a byggandet av bron orsaka skador på fastigheter?
Forcit Consulting Oy, som specialiserat sig på vibrations- och sprängämnesfrågor, har använts som konsult vid brobyggets planering. För att mäta de vibrationer som byggarbetet orsakar har man installerat (8 stycken) mätare i fastigheterna intill Gamla bron och med dem uppföljs kontinuerligt de vibrationer som uppstår på området. Mätarna har installerats på fastigheterna med fastighetsägarnas tillstånd. Som vibrationshastighet har fastställts ett gränsvärde på 7 mm/s. Informationen baserar sig på anvisningen Vibrationer orsakad av byggande (RIL 253-2024). I gränsvärdet har man beaktat lerjorden och det gamla byggnadsbeståndet i Gamla Borgå.
Hurdana mätresultat har hittills fått?
Det högsta uppmätta värdet har hittills varit 15,82 mm/s. Resultatet mättes söndagen 6.4.2025 kl. 13.39, då byggarbetet inte var i gång. Dessutom har flera andra vibrationsvärden uppmätts i området, som är resultatmässigt högre än de vibrationer som uppstått på grund av byggarbetet. Den högsta vibrationen som uppmätts p.g.a. byggarbetet är 2,01 mm/s, och detta är cirka 29 procent av det fastställda gränsvärdet på 7 mm/s. På området orsakas vibrationer också av normal trafik, servicetrafik på området, såsom sopbilar eller sopmaskiner.
Vad ska man göra om man i sin fastighet upptäcker skador som man misstänker är orsakade av brobygget?
I protokollen över de inledande inspektionerna, som fastighetsägarna eller deras representanter fått, nämns följande: Om det under arbetets gång upptäcks sådana skador som misstänks ha orsakats av arbetet i fråga, ombeds de omedelbart skriftligen meddelas till arbetsledningen på byggarbetsplatsen. Det finns skäl att fota och dokumentera det skadade stället noggrant. Kontaktuppgift för byggarbetsplatsen: Antti Putto, antti.putto@kreate.fi .
Om det finns skäl att anta att skadan beror på brobygget, kommer den oberoende parten Forcit Consulting Oy att undersöka skadan och vad som eventuellt orsakat den.
Spontningen av den tillfälliga bron orsakade vibrationer, kan man förvänta sig liknande vibrationer under byggandet av den egentliga bron?
Man är tvungna att göra spontnings- och pålningsarbeten då den egentliga bron byggs. Spontväggen är i praktiken en vägg gjord av stål, såsom den som finns i den västra ändan av den tillfälliga bron. Syftet med spontväggen är att hindra att marken rör sig. Före de egentliga spontningsarbetena eller pålningsarbetena påbörjas görs en provspontning på strandens östra sida för att se om sponten sjunker i marken enligt plan och samtidigt granskas vibrationen som metoden orsakar och dess inverkan på fastigheterna i området.
Vid behov utreds alternativa genomföringssätt. På basis av vibrationsmätningarna har de högsta vibrationerna orsakats av andra ospecificerade orsaker än spontningar eller pålningar på byggarbetsplatsen.
Kan man inte göra pålningsarbete tystare eller försiktigare?
Sponter och pålar bör installeras i marken med tillräcklig kraft, annars sjunker de inte tillräckligt djupt i marken och uppfyller inte de kvalitetskrav som ställs dem.
Varför har man jobbat sent på kvällen och på lördagar?
I bulleranmälan som godkänts av miljövårdsmyndigheten är byggarbetsplatsens arbetstider mån-fre kl. 7-20 och lördagar kl. 9-16. Arbetsskeden som orsakar särskilt mycket buller (pålning och spontning) bör utföras vardagar kl. 7-18, om det är arbetstekniskt och tidtabellsmässigt möjligt. Arbete som orsakar särskilt mycket buller får inte utföras under söckenhelger. På byggarbetsplatsen har man arbetat enligt de arbetstider som angetts i bulleranmälan.
Varför kan inte byggarbetsplatsen hålla ett sommaruppehåll med beaktande av turistsäsongen?
De olika arbetsskedena vid brobygget kan endast genomföras under isfri tid, dvs. praktiskt taget på sommaren. Enligt regionförvaltningsverkets beslut i enlighet med vattenlagen ska t.ex. fiskarnas lektid beaktas i byggandet, dvs. under tiden 1.9–30.11 får man inte installera konstruktioner i fåran eller utföra arbeten som orsakar oavbrutet buller. Byggarbetsplatsens tidtabell har planerats med beaktande av begränsningarna.
Hur har man beaktat den eventuella långsamma rörelsen i marken som orsakas av vibrationerna? Vad är stadens ersättningsskyldighet i liknande fall då en eventuell skada uppstår eller upptäcks efter entreprenaden?
Förskjutningar av jordmånen följs upp med takymetermätning samt med en ny metod som baserar sig på satellitförbindelse. Med hjälp av takymetermätningarna mäts jordmånens förskjutningar inom entreprenadområdet samt med satellitmätningen mäts hur två fastigheter som ligger närmast ån rör sig. Takymetermätningen grundar sig på områdets koordinat- och höjdsystem. Förskjutningarna följs upp en gång i veckan. I arbetet används oberoende parter (Exact AIP-Mittaus Oy och Forcit Consulting Oy). Det huvudsakliga syftet med mätningarna är att mäta eventuella förskjutningar i jordmånen på östra och västra sidorna. Satellitmätningen mäter samtidigt förskjutning i sido- och höjdriktning. Inga avvikelser i mätresultaten har observerats hittills.
Hur hanteras eventuella skadeärenden (process)?
Skadeärenden kan skickas via webbplatsen eporvoo.fi eller med ett fritt formulerat brev via Porvoo-Borgå info till adressen Lundagatan 8 A, 06100 Borgå.
För eventuella skador som orsakas av vibrationer ska den boende dock först skriftligen kontakta Antti Putto, kontaktpersonen för huvudentreprenören för Gamla bron i Borgå, antti.putto@kreate.fi, varefter en tredje part vid behov beställs på plats för att göra en oberoende parts bedömning av skadan.