Hoppa till innehåll
musiikki -

Hur låter Borgå?

Visit Porvoo framställde ett ljudprojekt under året 2023. Syftet för projektet var att skapa en igenkännbar ljudlogo samt ljudvärld för staden. Musiken skildrar olika stämningar från Borgå som en kombination av inbandat ljud och komponerad musik.

Ljudlogon är finslipad att återspegla Borgås levande stadsliv och projektet drar inspiration från stadens rika kulturarv. Musiken och ljudlogon samt visualisering till den producerade av Kaide och den används som en del av Visit Porvoos marknadsföring i framtida projekt.

– Ljudlogon har varit en del av företagens marknadsföring snart i hundra år men av någon anledning har bara enstaka kommuner tagit detta format i bruk. Nu har Borgå en egen ljudlogo och vi kan fortsätta utveckla vår marknadsföring också i ljudformat, påpekar livskraftsexperten Jan-Christian Forsman från Visit Porvoo.

Det vägledande målet i användningen av ljudlogon är att stadens ljudvärld är enhetlig och stöder i stadens strategi fastställda värden. Ljudlogon kristalliserar Visit Porvoos kärnbudskap i en enkel och igenkännbar melodisk fras samt ljudtextur. Den visuella logon ses och ljudlogon hörs. Även tillgänglighet som ett strategiskt mål nås i och med att ljudvärlden är klar och igenkännbar i videomaterial riktat till turister.    

Borgås ljudvärld som en skiva på Spotify

Borgå ljudvärld är lugn och baserar sig starkt på stämningsfull atmosfär. Igenkännbara ljud är till exempel domkyrkans klocktorn, butikernas dörrklockor i gamla stan, prat på restaurangernas terrasser och skvalpande vatten vid ån. Kaide har tagit kreativ frihet i musikproduktionen och hittat på roliga detaljer i låtarna. I låten A Bit of Bossa in the Rain spelar Bossa Nova från en söndrig radioapparat i vårregnet. Kaide har komponerat musiken på basis av inspelningar gjorda runtom Borgå. Slutresultatet är en avslappnande och mångsidig helhet av ljud från Borgå som man nu kan lyssna till på Spotify.

– Projektet är unikt i Finland och vi är rent ut sagt överraskade hur entusiastiskt våra idéer togs emot av Visit Porvoo. Processen där vi bearbetar inspelningarna till en musikhelhet har varit en väldigt inspirerande utmaning och lärt oss massor, säger Aarni Hildén från mediebyrån Kaide.

Visit Porvoo kommer att använda musiken som bakgrundsmusik i kommande videoprojekt och bland annat låten Church Bells användes i ljusfestivalen Borgå Ljus marknadsföring. Ljudlogon var en betydelsefull del av Visit Porvoos radiokampanj under sommaren 2023 i huvudstadsregionen och Tammerfors.

– Jag är väldigt nöjd med Kaides musik. Ljudvärlden passar Borgå perfekt och hela processen har varit en intressant upplevelse. Allting har gått som smort med Kaide. Borgås marknadsföring lutar sig starkt på stämningsfulla visuella element och det känns naturligt att fortsätta jobbet med ljud, fortsätter Forsman.

Låtarna A Bit of Bossa in the Rain och Church Bells kan nu höras på Spotify. Alla åtta låtar i projektet kommer att finnas på Spotify under årets lopp. Visit Porvoo använder musiken och ljudlogon i kommande videoproduktioner. Ljudlogon kan laddas från Borgås mediebank.

Lyssna på musiken

Musiken finns på Spotifykontot:

Ljudlogon kan laddas ner från Borgås mediebank:

Bekanta dig med Kaide och deras andra projekt: