Hoppa till innehåll

Musikinstitutets digitala språng – över 2000 elever studerar på distans

- Vårt digitala projekt har fått en fartfylld start. Borgånejdens musikinstitut har tagit ett enormt digitalt språng då undervisningen av 2400 elever bytte skepnad från närundervisning till distansundervisning, berättar rektor Felix von Willebrand från Borgånejdens musikinstitut.

– Vårt digitala projekt har fått en fartfylld start. Borgånejdens musikinstitut har tagit ett enormt digitalt språng då undervisningen av 2400 elever bytte skepnad från närundervisning till distansundervisning, berättar rektor Felix von Willebrand från Borgånejdens musikinstitut.

Alla musikinstitutets verksamhetspunkter har haft undervisning på distans sedan 16 mars, så det här gäller förutom Borgåelever även verksamheten i Sibbo, Lovisa, Askola, Mäntsälä, Borgnäs, Pukkila och Lappträsk. Arrangemanget fortsätter såhär tillsvidare. 

– Vi förberedde oss för undervisningen med omsorg. Personalen utbildades på två dagar i olika sätt att utnyttja möjligheterna i distansundervisning. Den här snabba reaktionen var möjlig eftersom alla lärare på musikinstitutet fick egna bärbara datorer till sin användning i början av året och vi körde en Office 365-skolning för hela personalen, dvs nästan 100 personer, fortsätter Willebrand. 

Att gå över till undervisning på distans har fört med sig många nya idéer och verksamhetssätt. Lärarna har upplevt att de olika typerna av distansundervisning fungerar bra. Distansundervisningen på musikinstitutet är väldigt långt individuell undervisning som förverkligas enligt den normala läsordningen.   Även gruppundervisning förverkligas på distans. Musikleklärarna spelar in musikstunder till musiklekbarnen och samarbetsdaghemmen, tanken är att barnen ska få leka och sjunga tillsammans med dem där hemma och på daghemmet. 

– Familjerna är för tillfället i en ovanlig situation då man spenderar mera tid hemma tillsammans. Musikhobbyn bidrar med glädje och välbefinnande till hela familjen. Genom distansundervisningen kan vi garantera att instrumentundervisningen och den viktiga hobbyn kan fortsätta. Musikhobbyn ger också omväxling i vardagen. Det är också viktigt att vi kan bevara växelverkan mellan läraren och eleven, säger Felix von Willebrand. 

Digitaliseringen har fått fart av Finansministeriets beviljade projektfinansiering på 155 800 euro till Borgå stad för det digitala språnget i grundläggande konstundervisning. Musikinstitutet leder projektet tillsammans med sju samarbetskommuner och deras skolor samt Finlands Stråkakademi och Kervo musikinstitut. 

Musikinstitutet har från början av året tagit i bruk det nya Eepos-elevförvaltningsprogrammet, som nu används av lärarna och ledningen. Eleverna och vårdnadshavarna får Eepos-systemet i sin användning så småningom, då de får sina koder för fortsättningsanmälan inför nästa läsår. Eepos gör det smidigare att vara i kontakt med eleverna och vårdnadshavarna, då det bl.a. är möjligt att få direkt videokontakt med eleven. 

Anmälningen till nästa läsår pågår 30.3–8.5. 

Anmälningen till studier för läsåret 2020-2021 samt vårens inträdestest är 30.3–8.5. De elektroniska anmälningsblanketterna finns på musikinstitutets hemsida www.psmo.fi. Musikinstitutets nuvarande elever får en inbjudan till höstanmälan via det nya elevförvaltningssystemet Eepos. 

Tilläggsinformation:

rektor Felix von Willebrand, Borgånejdens musikinsitut
tfn 0400 963 053 

Feedback från kunderna och lärarna under pågående undertagsförhållanden: 

  • Oppilaat ovat keskittyneet suorastaan paremmin kuin normaalitunnilla (myös nuorin, 4v). 
  • Vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä, että soittoharrastus jatkuu kun kaikki muut harrastukset ovat jääneet tauolle.  
  • Föräldrarna har varit mycket glada över att undervisningen fungerat så pass bra. 
  • ”Ihanaa että järjestyy”, ”täällä jo odotetaan kovasti tuntien alkamista”, ”piano on soinut enemmän kuin tavallisesti”, ”odotamme innolla” 
  • Pienten oppilaitten vanhemmat ovat olleet kiitollisia tähän video-lähiopetukseen. 
  • Pelkkää hyvää, yhteishenki tuntuu olevan erittäin vahva. Eräskin teini laittoi henkilökohtaisesti vuolaat kiitokset yksityiskohtaisista ohjeista ja sanoi soittamisen olevan henkireikä nyt kun kotona ei ole muuta tekemistä. Vanhemmat ovat myös kiitelleet tarkoista ohjeista. 
  • Monet lapset treenaavat enemmän, kun on tylsempää kotona. Vanhempien kiinnostus lastensa tekemiseen isompi ja läsnäolo parempaa ja pienten lasten kohdalla etenkin tämä tosi jees. Inhimillistä ja ihanaa myös nähdä lasten ja huoltajien kasvot näin eristyksissä ollessa. Lisää empatiaa ja arvostusta molemmin puolin. Kannustava vaikutus arjen kestämiseen.  
  • Oppilaat ja heidän vanhempansa ovat suhtautuneet todella positiivisesti tähän haasteelliseen tilanteeseen. Ensimmäisellä viikolla tuli vanhemmilta paljon positiivista palautetta nopeasta suunnittelusta ja yhteydenotosta. Vanhemmat ovat olleet todella tyytyväisiä. 
  • Vanhemmat olivat jo etukäteen tosi kiitollisia etätuntien mahdollisuudesta ja kertoivat sen. Oppilaat ovat olleet tosi ihanasti mukana. Ottavat vastuuta ja keskittyvät hyvin. Luulen, että heille on tärkeää, että harrastus jatkuu viikoittaisena ja nähdään videon välityksellä. Se saattaa auttaa tällaisena outona eristysaikana.