Hoppa till innehåll

Sommarjobbare lockas med gemensamma krafter till Borgå

Med hjälp av gemensam marknadsföring ska säsongsarbetare från olika delar av Finland lockas till Borgå i sommar. De som står bakom den gemensamma marknadsföringen är Borgå stad, Posintra, Neste och Borealis. Kampanjen syftar till att locka sommarjobbare men också framtidens proffs och boende till Borgå.

Kilpilahti, kesätyö.

Välkommen till Sköldvik i Borgå

Kampanjens slagord är ”Välkommen till Sköldvik i Borgå”, eftersom den huvudsakliga målgruppen för kampanjen är sådana yrkeshögskole- och högskolestuderande inom i synnerhet det tekniska och det matematisk-naturvetenskapliga området runtom i Finland som ännu inte känner till Sköldvik. Sköldviks företagsområde i Borgå är Nordens största kluster av verksamhet inom bioekonomi och cirkulär ekonomi.

– Sköldvik har många arbetsplatser och sommarjobb som är särskilt väl lämpade för studerande inom den tekniska branschen. Utbildningsmöjligheterna i Borgå har tonvikt på andra branscher. Tillsammans kan vi locka framtidens proffs på bredare front och även nå ett geografiskt större område i Finland, konstaterar rekryteraren Netta Vainio på Borealis om fördelarna med samarbetet.

Kampanjen har Sköldvik och de tekniska branscherna som sin udd, men på kampanjsidorna presenteras också stadens egna sommarjobb. Därigenom kan sidorna också underlätta många Borgåbors sökning av sommarjobb.

Målet med kampanjen är att lyfta fram Borgås framtid som arbetsplats och som hemstad.

– När man trivs en sommar, kan det hända att det finns i bakhuvudet en tanke på att det vore lockande att återvända till Borgå. Borgå är en fin sommarstad, så hit kan man ju söka samtidigt som ens kompis eller ens livskamrat. Det finns gott om sommarjobb till exempel i turist- och restaurangbranschen, och också staden har mycket sommarjobb och säsongsarbete att erbjuda, omtalar Borgå stads marknadsförings- och kundtjänstchef Raila Lassila.

Marknadsföringssamarbetets vidsträckta kringeffekter ger möjligheter

De marknadsföringskanaler som utnyttjas är bland annat sociala medier, utereklam på högskolorna samt sökordsmarknadsföring. Kampanjens fyra huvudsakliga aktörer, det vill säga Neste, Borealis, Posintra och Borgå stad, har alla tillhandahållit resurser för genomförande av kampanjen.

Också övriga arbetsgivare som är verksamma på Sköldviks företagsområde har möjlighet att dra nytta av kampanjsynligheten. Här har man utnyttjat Posintras befintliga nätverk bland företagen på området:

– Också övriga Sköldviksföretag har getts tillfälle att kort presentera sitt företag och sina sommarjobb på webbsidan, och vi hoppas att också de ska få många goda ansökningar. Vi lägger ännu till företag alltefter som det kommer anmälningar, berättar Jenni Juuvinmaa på Posintra.

Samarbetet mellan företagen i Sköldvik och staden utvecklas ständigt. Verksamheten utvecklas på flera olika forum utifrån målsättningar på lång och kort sikt. Kommunikations- och marknadsföringssamarbetet tar sikte på att göra regionen mera känd och att öka dess dragningskraft.

– Vi upplever att samarbete också på så här konkret nivå är viktigt. Sköldviksområdet i Borgå är strategiskt viktigt för oss, och det finns många Nesteanställda som har kommit till oss och inlett sin karriär just genom sommarjobb, konstaterar Essi Suortti på Neste.

Välkommen på sommarjobb till Sköldvik i Borgå!