Hoppa till innehåll

Visit Porvoos service design projekt resulterade i partnerskapsstatus med Santa Claus Finland för lokala entreprenörer.

Under våren 2023 arrangerade Visit Porvoo ett service design projekt med jultema för lokala företag inom turistbranschen i samarbete med service designern Anu Nylund och Petri Paarnio från Santa Claus Finland. Målet var att förbättra internationell vinter- och julturism i Borgå-regionen genom service design och produktutveckling. I projektet undersöktes möjligheter för produktutveckling med fokus på varje företags styrkor utan att glömma det regionala samarbetet.

Joulupukki Vanhassa Porvoossa

Under den mest hektiska julperioden bidrar olika dagliga evenemang till julstämningen i staden och lockar besökare från Helsingforsregionen och resten av landet. För att förstärka turismen behövs dessutom servicepaket riktade för internationella grupper. Julgubben är en lockande figur för hela Finland, och ett hållbart och högkvalitativt samarbete påbörjades för några år sedan när Borgå stad inledde ett partnerskap med Santa Claus Finland. Borgå är känd som julgubbens stad för den goda viljan, och detta partnerskap och samarbete kommer att fortsätta i framtiden.

Företagen som var involverade i service design projektet och som fortsätter sin gemensamma resa med Santa Claus Finland är Runo Hotel, Poukama, Sannäs gård och Nordic Ravintolat.

– Samarbetet mellan Borgå stad och Santa Claus Finland har hela vår gemensamma resa varit kreativt och fruktbart, och mycket professionellt. Det var fantastiskt att vara en del av Visit Porvoo och lokala företags service design projekt och inse hur betydelsefull julgubben faktiskt är för alla. Det var också en glädje att vara med och bevittna hur företagen engagerade sig på ett inspirerande sätt och tillsammans skapade sina egna servicekoncept kring julen i Borgå. Jag tror att detta projekt också har en viktig samhällelig, till och med solidarisk betydelse, eftersom projektets resultat hjälper oss att bättre utföra det viktiga arbetet med att göra hela Finland känt som en ännu bättre juldestination och julgubbens hemland, där även kommande generationer kan njuta av julen, kommenterade Petri Paarnio från Santa Claus Finland.

– Det var glädjande att bli inbjuden till service design projektet tillsammans med andra aktörer. Det finns styrka i samarbetet! Jag tror att vi tillsammans kan skapa en minnesvärd och lockande turistdestination av Borgå. Vi uppskattar att staden satsar på att utveckla turismen och involverar oss företag. Vi ville fortsätta samarbetet med Santa Claus Finland eftersom deras värderingar passar väl ihop med våra egna. Julgubbens goda vilja, värme och vänlighet passar ihop med både Borgå och Sannäs Gård. De tjänster och produkter som julgubben rekommenderar är utformade för att sprida glädje och lycka, säger Lena Holmlund, marknadsföringschef på Sannäs Gård.

– Från Visit Porvoos perspektiv är det viktigt att föra en öppen dialog med turismaktörerna om möjligheterna under julsäsongen. Det är också avgörande att identifiera hinder och hur de gemensamt kan övervinnas. Borgå har en äkta möjlighet att vara den mest stämningsfulla och attraktiva julstaden i södra Finland, som lockar internationella besökare att uppleva och se vad staden har att erbjuda. Stadens stora satsning på julsäsongen är julmarknaden på torget, som stöder de gemensamma målen. Möjligheten att lyckas ökar med dialogen mellan företagen och staden samt det starka samarbetet med ett gemensamt mål, säger livskraftsexperten Katri Nikiforow.

För att förlänga och marknadsföra den internationella turismens julperiod har Visit Porvoo, Santa Claus Finland och de företag som ingått partnerskapet genomfört fotograferingar med jultemat i välkända Borgå vyer. De första bilderna har publicerats i stadens bildbank, och nästa fotografering ordnas när snön täcker marken även i Borgå. Fotografen var Anette Sundström från Borgå.