Bedömning av lärandet
Syftet med bedömningen i grundskolan är att främja elevens utveckling i studierna och handleda eleven i att uppnå sina målsättningar. Bedömningen fokuseras på elevens kunskap, arbetssätt och uppförande.
Bedömningen bör göras mångsidigt och främja inlärningen. Bedömningen består av både kontinuerlig bedömning och bedömning i slutet av inlärningsprocessen. I den kontinuerliga bedömningen ges respons om inlärning, arbetssätt och uppförande. En stor del av elevbedömningen är kontinuerlig och baserad på samspel.
Bedömning efter avslutad inlärningsprocess sammanför elevens framsteg och prestation. I slutet av årskursen får eleven ett läsårsbetyg, i vilken det finns bedömning antingen i skriftform eller i numerisk, beroende på årskursen. Läsårsbetyget är en helhetsbedömning på hela läsårets framsteg och prestation.
Läroplaner
Läroplanen garanterar en enhetlig lärstig genom hela den grundläggande utbildningen. Läroplanen uppdateras kontinuerligt både med lokala preciseringer och nationella riktlinjer. Den uppdaterade läroplanen och kompletterande dokument hittas via länken nedan.