Kulturell mångfald inom småbarnspedagogiken
Mångfald är en tillgång och en rikedom.
Inkludering och jämställdhet
I språk- och kulturmedveten småbarnspedagogik synliggörs det egna språket, kulturen, religionen och synen. Barnet känner sig accepterat. Hen skaffar sig en stark grund i sitt eget språk och sin kultur samt i att lära sig svenska.
Språkmedveten småbarnspedagogik och förskoleundervisning
Målet med undervisningen är att uppnå åldersanpassade kunskaper i finska eller svenska, samt att bekanta barnet med finsk kultur, seder och miljöer. Barnet har lika möjligheter att lära sig och att vara en jämlik medlem i gruppen.
Språkutveckling övas i små grupper och i alla verksamhet. Planen för att stödja finska eller svenska språket diskuteras med vårdnadshavarna och dokumenteras i barnets plan för småbarnspedagogik. Barnets språkutveckling följs upp och kartläggs.
Behovet av en individuell logopedbedöming av ett femårigt barn som talar ett främmande språk kartläggs inom småbarnspedagogiken.
Stöd för modersmål
Starka kunskaper i det egna modersmålet hjälper barnet att lära sig andra språk. Modersmålet är ett känslospråk och en viktig grund för identitetskonstruktionen. Barnet lär sig sitt eget modersmål och sin kultur i sin egen familj.
