Hoppa till innehåll

I Borgåinfo öppnas i september Finlandsdiskens gemensamma distanstjänst

I början av september inleds i Borgåinfo ett nytt slags försök med distanstjänst. Under för-söket ger FPA, Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tjänster i Borgåinfos distansservicerum via Finlandsdiskens gemensamma distanstjänst. I distanstjänsten kan man boka tid på förhand antingen per telefon eller på plats på distans-servicestället. Om det finns lediga tider kan man också uträtta ärenden i distanstjänsten utan tidsbeställning.

Med hjälp av den utrustning som finns i distansservicerummet kan kunden diskutera med myndighetens distanssakkunniga med hjälp av en bild- och ljudförbindelse. Utrustningen och programvaran gör det också möjligt att dela dokument med myndighetens distanssakkunniga. Dessutom kan en tredje part, t.ex. en tolk, kallas till uträttandet av ärendet med distansförbindelse.

Det är lätt att öppna en distansförbindelse, och Borgåinfos servicerådgivare hjälper till vid behov. Borgåinfos servicerådgivare sköter i försöket också rådgivning och handledning för kunderna när det gäller användningen av distanstjänsten samt uppgifter som handlar om tidsbeställningar.

Distanstjänst av en expert som känner till saken bäst

Borgå stad har ingått ett avtal om att inleda ett försök med distanstjänster med statliga myndigheter. Försöket varar i ett halvt år. Under försöket samlas information om både kundernas och de anställdas erfarenheter för vidareutveckling av lösningen. Efter försöket bedöms 2026 dess lämplighet för det riksomfattande införandet.

Utvecklingen av distanstjänsten på Finlandsdisken som är gemensam för myndigheterna är en del av reformen av statens service- och lokalnät på 2020-talet – ett projekt där statens besöksärenden samlas vid den offentliga förvaltningens gemensamma kundservicepunkter, dvs. Finlandsdiskar. Ett motsvarande försök inleds också i Imatra och Nurmes. Staten ersätter kommunernas kostnader under försöket.

– Med hjälp av distanstjänsten kan kundupplevelsen förbättras när det är lättare att få service på sitt modersmål och av just den expert som känner till saken bäst, beskriver utvecklingsdirektör Marko Puttonen vid finansministeriet.

– Vi är glada över att Borgåinfo deltar i försöket med distanstjänster, och våra invånare kan sköta allt fler ärenden under ett och samma besök. Vi informerar ännu mer om saken innan försöket inleds, berättar Borgå stads kommunikationsdirektör Aino-Marja Kontio.