Hoppa till innehåll

Stödet för lärande förnyas 2025–2026

Varje elev har rätt att få det stöd som hen behöver för sitt lärande och sin skolgång.

Inom grundläggande utbildning används bland annat följande stödformer: differentiering, stödundervisning, specialundervisning på deltid, individuell elevhandledning, stöd från elevvården, undervisning i mindre grupper, skolgångshandledartjänster, särskilda hjälpmedel och samarbete med hemmet.

I förskolan och i den grundläggande utbildningen ges barn och unga pedagogiskt stöd enlig lagen om grundläggande utbildning och vid behov annat stöd enligt lagen om elev- och studerandevård.

Stöd för lärande förnyas från och med 1.8.2025

I och med reformen av stödet för lärandet slopas trestegsmodellen (allmänt stöd, intensifierat stöd och särskilt stöd). Elevens rätt till stöd stärks. Undervisningen ordnas enligt principer som ger förutsättningar för lärande. Dessa är bland annat differentiering, språkmedveten undervisning, pedagogiska lösningar och att bilda undervisningsgrupper så att målen för undervisningen kan uppnås.

Stöd för lärande ordnas i första hand som gruppspecifik stödform

Varje elev har rätt till gruppspecifikt stöd. Stöd som ges i en grupp är allmän stödundervisning som ges av en lärare, stödundervisning på undervisningsspråk och undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning.

Gruppspecifikt stöd ges flexibelt och systematiskt under hela läsåret. Det fattas inget administrativt beslut om detta.

Elevspecifikt stöd är ett starkare stöd än gruppspecifikt stöd

Om det gruppspecifika stödet inte är tillräckligt kompletteras det med elevspecifika stödåtgärder. Elevspecifikt stöd är:

  • undervisning som ges av en speciallärare delvis i små grupper och i samband med annan undervisning
  • undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp
  • undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass
  • tolknings- , biträdestjänster eller hjälpmedel

De elevspecifika stödåtgärderna utgår från elevens individuella behov. Stödet ges regelbundet och under en längre tid. Beslut fattas om elevspecifika stödåtgärder. Elevspecifika stödåtgärder ordnas i första hand i elevens egen skola med hänsyn till elevens bästa.

Läsåret 2025–2026 är en övergångsperiod

För elever inom intensifierat eller särskilt stöd görs en bedömning av stödbehovet under läsåret 2025–2026. Besluten uppdateras så att de motsvarar den nya lagstiftningen.

I fortsättningen finns det endast ett pedagogiskt dokument om stöd: Elevspecifik plan för genomförande av stöd. Den individuella planen för hur undervisningen ska ordnas används inte längre.

I samband med bedömningen av stödbehovet planeras hur det elev- och gruppspecifika stödet ska genomföras och individuella stödåtgärder antecknas i planen för genomförandet av stödet.

Stöd för lärande fram till 1.8.2025

Stöd enligt lagen om grundläggande utbildning ges enligt trestegsmodellen, det vill säga allmänt, intensifierat och särskilt stöd. En elev kan omfattas av endast en av dessa stödnivåer åt gången.

Allmänt stöd

Det allmänna stödet ingår i skolans dagliga undervisning, handledning och fostran och riktas till alla elever som tillfälligt behöver stöd för sitt lärande och sin skolgång.

Intensifierat stöd

Det intensifierade stödet ges till elever som behöver regelbundet stöd eller flera olika stödformer samtidigt. Inom det intensifierade stödet kan alla stödformer användas förutom specialundervisning på heltid och individualisering av lärokurser. För en elev inom intensifierat stöd uppgörs en plan för lärande.

Särskilt stöd

Särskilt stöd riktas till elever som trots olika stödåtgärder inte uppnår målen för tillväxt, utveckling eller inlärning. Inom det särskilda stödet kan alla stödformer användas och stödet är kontinuerligt. På basen av en pedagogisk utredning fattas ett förvaltningsbeslut och därefter uppgörs en individuell plan (IP) för eleven.

Andra stödåtgärder

Stödundervisning

En elev som tillfälligt har sackat efter i sina studier eller som annars behöver kortvarigt stöd har rätt till stödundervisning. Stödundervisningen ska inledas genast när svårigheterna upptäcks för att eleven inte ska hamna på efterkälken permanent. Stödundervisning ges i elevens skola.

Tolknings- och assistenttjänster

Avsikten med dessa tjänster är att garantera grundförutsättningarna för lärande och skolgång och en så tillgänglig inlärningsmiljö som möjligt. Skolgångshandledare finns som stöd för enskilda elever/studerande eller undervisningsgrupper. Behovet av handledning bedöms från fall till fall tillsammans med vårdnadshavare, lärare och elevvårdspersonal.

Särskilda hjälpmedel

För att underlätta skolgången och stöda inlärningen kan en elev/studerande behöva särskilda hjälpmedel för sina studier, till exempel på grund av fysiska behov eller särskilda behov med inlärningen. Behovet av hjälpmedel bedöms från fall till fall tillsammans med vårdnadshavare, lärare och elevvårdspersonal.