Servicenätet
Borgå stad gör en plan för småbarnspedagogikens och grundläggande utbildningens servicenät.
I slutet av 2023 påbörjade Borgå stad en utredning av småbarnspedagogikens och grundläggande utbildningens servicenät. Målet är att utvärdera och identifiera förändringar i servicebehoven i ett tidigare skede än förut och reagera proaktivt på behoven.
Enligt befolkningsprognoser kommer antalet barn i Borgå och därmed också statsandelarna att minska betydligt. Situationen kräver en förnyelse av servicenätet. I beredningen av servicenätet följer man stadsfullmäktiges beslut om budgeten och programmet för produktivitet och balans i ekonomin samt beslut om investeringar.
Stadsstyrelsen godkände principerna som utarbetats för utredningen den 8 april 2024. Principerna är:
- Växande och lärande står i centrum för verksamheten.
- Servicenätet stöder formandet av en enhetlig stig för växande och lärande.
- Servicenätet består av fungerande och ekonomiska enheter.
- Planeringen av servicenätet bygger på information.
- Planeringen av tjänsterna för finsk- och svenskspråkiga/språkgrupper har samma grunder.
Kartläggningen av nuläget för skol- och daghemsnätet i Borgå blev klar i slutet av maj. I kartläggningen har sammanställts uppgifter om bland annat nuvarande tjänster, antal användare, ekonomi och byggnader. Kartläggningen fungerar som grund för utarbetandet av den egentliga planen för servicenätet. Kartläggningen behandlades och noterades för kännedom på stadsstyrelsens möte den 17 juni.
Servicenätplanen med alternativ har blivit färdig den 4 oktober och avsikten är att den ska remitteras till nämnder, utbildningssektioner och ungdomsfullmäktige. Stadsstyrelsen behandlar påbörjandet av remissförfarandet vid sitt möte den 7 oktober.
Efter remissförfarandet lägger stadsdirektören fram sitt förslag om servicenätet. Stadsstyrelsen behandlar ärendet i november och fullmäktige den 11 december.
Bekanta dig med materialen:
Ofta ställda frågor
Varför görs granskningen av servicenätet?
Borgå stad påbörjade en utredning av småbarnspedagogikens och grundläggande utbildningens servicenät i slutet av 2023. Målet är att utvärdera och identifiera förändringar i servicebehoven i ett tidigare skede än förut och reagera proaktivt på behoven.
Enligt befolkningsprognoser kommer antalet barn i Borgå och därmed också statsandelarna att minska betydligt. Situationen kräver en förnyelse av servicenätet.
Servicenätet anpassas till förändringarna i verksamhetsmiljön, såsom förändringarna i befolkningen, lagstiftningen, förutsägandet av servicebehoven och anordnandet av tjänster, finansierings- och kostnadsförändringar samt behov av nybygge och grundläggande renovering.
Läs mer om ämnet:
Vilka enheter gäller granskningen?
I granskningen av servicenätet granskas hela nätverket gällande enheterna för småbarnspedagogik och grundläggande utbildning. Tjänsterna för gymnasieutbildning ligger utanför utredningen. I Borgå har situationen för gymnasierna redan centraliserats till en finskspråkig och en svenskspråkig gymnasieskola.
Varför saknas kostnaderna för elevvården i utredningen av nuläget?
Välfärdsområdet ansvarar för kostnaderna för elevvården så de ingår inte i stadens kartläggning av nuläget.
Varför saknas städkostnaderna för en del enheter i utredningen av nuläget?
Städkostnaderna saknas från livscykelobjekten eftersom utgifterna har inkluderats i livscykelhyran.
Varför är den interna hyran hög i vissa skolor?
Den interna hyran anger kostnaderna för skolans lokaler. Om den interna hyran står för en stor del av kostnaderna, är kostnaderna för skolans lokaler höga i förhållande till skolans övriga kostnader, såsom kostnader för undervisning (personalkostnader), skolskjutsar, måltider och städning.
Vid beräkningen av den interna hyran graderas kostnaderna för byggnader, ombyggnads- och förbättringsarbeten samt användningen av lokalerna till användarna av lokalerna. Den interna hyran består av kapitalhyra och hyra för drift och underhåll.
Du kan ta närmare del av grunderna för bestämmande av den interna hyran i beskrivningen av nuläget i servicenätsutredningen, sidorna 26–27.
I servicenätsutredningen används det vid fastställandet av byggnadernas ekonomiska värden, konditionsklass och interna hyra den av kommunerna och andra fastighetsägare allmänt använda Trellum Oy:s metod. Interna hyror har beräknats enligt Trellum Oy:s modell som stadsstyrelsen har godkänt.
Varför har Albert Edelfeltin koulu den högsta kostnaden än några andra skolor av samma storlek?
Albert Edelfeltin koulu är den enda skolan i Borgå som erbjuder undervisning för vissa särskilda elevgrupper, såsom barn med funktionsnedsättning och barn i språkbadsundervisning. Undervisningen för barn med funktionsnedsättning ordnas i små klasser. Det är dyrare att ordna verksamheten eftersom det enligt lagen ska finnas mer personal (till exempel assistenter, handledare och lärare) och gruppstorlekarna ska vara mindre.
Borgå erbjuder denna tjänst också till vissa grannkommuner och får bland annat hemkommunsersättning för undervisningen från andra kommuner. Albert Edelfeltin koulu är också stadens enda enhet som erbjuder språkbad.
Elevupptagningsområdet omfattar hela staden och därför är skolskjutsarna dyrare. På grund av inomhusluftsrenoveringen var skolans interna hyra (lokalitetskostnader) högre år 2023 men år 2024 är dessa kostnader inte längre en belastning.
Hur utförs bedömningen av konsekvenser för barn i Borgå?
Iakttagandet av barnkonsekvenserna ligger i centrum av hela servicenätsutredningen och -planen.
Bedömningen av barnkonsekvenserna görs i två skeden: i samband med utredningen av servicenätets nuläge samt i samband med planeringen av servicenätet. Bedömningen av konsekvenser för barn involverar både barnen och vårdnadshavarna i arbetets båda skeden och i analyseringen av åtgärdsförslagen.
Utgångspunkten för bedömningen av barnkonsekvenserna är genomförandeplanen för den nationella barnstrategin och utbildnings- och kulturministeriets anvisningar, Unicefs verksamhetsmodell för Barnvänlig kommun, modellen för bedömningen av barnkonsekvenserna i Borgå godkänd av bildningsnämnden 2022 samt Borgå stads övriga strategiska dokument.
Barnkonsekvenserna bedöms omfattande med flera olika mätare samt ur pedagogiska, funktionella, tekniska och placeringsanknutna perspektiv med betoning på barnens jämlikhet. I barnkonsekvensbedömningen deltar också experter från många sektorer som till exempel känner till den rättsliga bakgrunden till ordnandet av tjänster.
Hur förhåller sig vårdnadshavarenkäterna till arbetet med servicenätet?
Borgå stad genomförde i februari 2024 elektroniska vårdnadshavarenkäter för vårdnadshavare till barn inom både småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Enkäterna genomförs vart tredje år.
En fjärdedel av vårdnadshavarna (676 svarande) svarade på enkäten om småbarnspedagogik. Vårdnadshavarna berömde barnens jämlika bemötande och den mångsidiga verksamheten. Vårdnadshavarna upplevde fortfarande att de behöver bättre rådgivning till exempel gällande ansökan om plats inom småbarnspedagogiken och gällande stöd i inledningsskedet.
Drygt en fjärdedel av vårdnadshavarna (1 437 svarande) svarade på vårdnadshavarenkäten inom den grundläggande utbildningen. Vårdnadshavarna var mest nöjda med det stöd som barnet fått och med samarbetet mellan hem och skola. I svaren framhölls också att vårdnadshavarna önskar mer information om de valfria ämnena och klubbutbudet i skolorna.
De daghems- och skolspecifika resultaten har delats med daghemsföreståndarna, rektorerna och områdesrektorerna och resultaten har använts i utvecklingen av enheternas verksamhet och i planeringen av läsåret. De enhetsspecifika resultaten är inte jämförbara med varandra på grund av varierande svarsprocent.
De viktigaste resultaten av vårdnadshavarenkäterna såväl som annan insamlad respons kan i mån av möjlighet utnyttjas i arbetet med servicenätet. I våras utfördes också separata enkäter i anslutning till arbetet med servicenätet – behandlingen av resultaten pågår fortfarande och är opublicerade.
Läs mer:
Hur kan jag ta ställning till arbetet kring servicenätet?
Under våren utfördes enkäter bland småbarnspedagogikens och den grundläggande utbildningens enheter och barnens vårdnadshavare. Nu under hösten ordnades den andra delen av bedömningen av konsekvenserna för barn i form av en verkstad den 15 augusti 2024. Två elever från varje grundskola hade bjudits in till verkstaden. Till verkstaden hade även en representant från ungdomsfullmäktige och en från Föräldraföreningar i Borgå rf bjudits in.
För tillfället samlas utlåtanden och respons om utkastet till servicenätsplanen in från olika instanser. En invånarenkät är en del av denna responsrunda. Enkäten är öppen 11.-28.10.2024. Sammanfattningen av den, liksom andra utlåtanden, bifogas till servicenätsplanens material för behandling av stadsstyrelsen och fullmäktige.
Du kan också ta ställning till granskningen genom att kontakta stadens tjänsteinnehavare som ansvarar för frågorna:
- Tjänster; bildningsdirektör Sari Gustafsson, direktör för grundläggande utbildning och gymnasieutbildning Jari Kettunen, direktör för grundläggande utbildning och gymnasieutbildning Rikard Lindström, direktör för småbarnspedagogik Leila Nyberg
- Planläggning och markanvändning: stadsutvecklingsdirektör Dan Mollgren, tomtchef Pekka Söyrilä och stadsplaneringschef Maija-Riitta Kontio
- Byggande: stadsarkitekt Markku Partanen och lokalitetsdirektör Mikko Silvast
Nämnderna och sektorerna hörs enligt den process som stadsstyrelsen beslutar. Hösten 2024 ordnas även en andra aftonskola om ärendet för stadsfullmäktige.
När fattas beslut om servicenätet och när träder förnyelserna i kraft?
Servicenätplanen med alternativ har blivit färdig den 4 oktober och avsikten är att den ska remitteras till nämnder, utbildningssektioner och ungdomsfullmäktige. Stadsstyrelsen behandlar påbörjandet av remissförfarandet vid sitt möte den 7 oktober.
Efter remissförfarandet lägger stadsdirektören fram sitt förslag om servicenätet. Stadsstyrelsen behandlar ärendet i november och fullmäktige den 11 december.
Åtgärderna och lösningarna blir därmed en del av budgeten för 2025. Besluten fattade hösten 2024 kan även verkställas under planeringsåren 2026–2027 och senare under granskningsperioden för scenarierna.
Bekanta dig med materialen: