Hoppa till innehåll

I den förberedande konstundervisningen bekantar sig deltagarna med konstfenomen via lekfullt arbete. Undervisningen berikar fantasin och övar mångsidigt upp barnens sinnen och uttryckssätt.

Eleven lär sig att:

  • själva skapa bilder och undersöka olika bildkonstfenomen som form, textur, rum, rörelse, rytm, färg och ljus
  • öva sig i att använda olika slags material, redskap och arbetsmetoder samt lär sig grunderna i hur man sköter redskapen
  • iaktta och tolka den omgivande naturen, byggda miljön och föremålen i miljön samt öva sig i att omvandla iakttagelser och föreställningar till bilder
  • öva sig i att koncentrera sig på arbetet och ta hänsyn till andra
  • bekanta sig med de bilder som förmedlas via medier, bedöma dem och utforma egna visuella meddelanden
  • besöka museer och utställningar samt göra utflykter i naturen och olika slags kulturmiljöer samt bearbeta sina upplevelser med bildkonstens metoder.

Eleven bekantar sig med följande delområden:

Rum

  • rumskänsla
  • yta – tvådimensionell
  • bygge – tredimensionell

Färg och ljus

  • ljus- och skugglekar
  • färgexperiment, grund- och mellanfärger
  • färgstämning
  • färglek

Komposition

  • motsatser
  • former, linjer

Konstkännedom

  • sagor och berättelser
  • föremål och konstverk

Miljö

  • natur: flora och fauna
  • byggd miljö
  • naturmaterial

Tekniker

  • modellering och ytbehandling
  • byggande
  • tryck
  • olika teckningsredskap
  • färger
  • collage
Avgifter för bildkonst
Lapset taidekoulutunnilla
För elever och hemmet
Läsår och semester
Taidekoulun oppilaat katsovat kameraan
Utställningar och samarbetsprojekt