Hoppa till innehåll

Register över fastigheter, infrastruktur och geografisk information

1. Registrets namn

Register över fastigheter, infrastruktur och geografisk information.

Omfattar: Systemet Louhi kuntapalvelin (kommunserver), systemet Lupapiste.fi samt registren över besittningstagande av gatuområden, fastighetsköp, markanvändningsavtal, arrendeavtal, överlåtelse av tomter, arrendeavtal för odlingsmark samt gatu- och parkplaner och användarregistren av produktionssystemen för geografisk information.

2. Personuppgiftsansvarig

Borgå stad, tillstånds- och tillsynsnämnden
i fråga om personuppgifter i tillämpningarna Lupienhallinta (tillståndshantering), Rakennustieto (byggnadsuppgifter) och Ympäristö (miljö) i systemet Louhi Kuntapalvelin samt i Lupapiste.fi

och

Borgå stad, stadsutvecklingsnämnden (StUN)
i fråga om personuppgifter i tillämpningarna Kartta (karta), VäestöWeb (befolkningswebb), Sijainti (geografisk information), Maaomaisuus (jordegendom) och Tontinhaku (tomtsökning) i systemet Louhi Kuntapalvelin samt i registren över besittningstagande av gatuområden, fastighetsköp inom stadens område, markanvändningsavtal, arrendeavtal, överlåtelse av tomter och markområden, arrendeavtal för odlingsmark, gatu- och parkplaner, för enskilda vägars väglag samt produktionssystemen för geografisk data.

Adress: Stadshusgatan 5, 06100 Borgå

Övriga kontakuppgifter:

3. Ansvarig person för registret

  • Louhi VäestöWeb: Stadsutvecklingsdirektör
  • Tillståndshantering/Byggnadstillsyn: Byggnadstillsynschef
  • Louhi Rakennustieto: Byggnadstillsynschef
  • Louhi Kartta: Stadsgeodet
  • Louhi Sijaintitieto: Stadsgeodet
  • Ympäristötieto- och Lupienhallinta/ miljöapplikation: Miljövårdschefen
  • Louhi Maaomaisuus och Tontinhaku: Tomtchefen
  • Lupapiste.fi: miljövårdschefen (miljötillstånd), byggnadstillsynschefen (bygglov)
  • Besittningstagande av gatuområden, fastighetsköp, markanvändningsavtal, arrendeavtal, arrendeavtal för odlingsmark samt överlåtelse av tomter: Tomtchefen
  • Gatu- och parkplaner samt kontaktinformation för väglag: Chefen för Stadsinfra (se även Kundregister över båtplatser och enskilda vägar)
  • Användarregistren av produktionssystemen för geografisk data: Stadsutvecklingsdirektören

4. Kontaktperson i frågor om registret

För StUN:s register

  • Innehas uppdraget som kontaktpersoner för tillämpningarna i Louhi Kuntapalvelin av lantmäteriingenjörer som är administratörer vid enheten för markpolitik och har till uppgift att se till att StUN:s register i Louhi-Kuntapalvelin underhålls och används på korrekt sätt.
  • Uppdraget som kontaktperson för registret över arrenderegistret innehas av byråsekreteraren vid enheterna för Markpolitik och Stadsinfra.
  • Angående registren över överlåtelse av tomter och markområden samt besittningstagande av gatuområden innehas uppdraget av en lantmäteriingenjör vid enheten för markanskaffning och överlåtelse.
  • Angående registren över arrendeavtal för odlingsmark och fastighetsköp innehas uppdraget av en markanvändningsexpert vid Markanskaffning och överlåtelse.
  • För gatu- och parkplaner: innehas uppdraget av en planeringsingenjör vid Stadsinfra.
  • För registret över kontaktuppgifter av väglag: Planerare vid Stadsinfra.
  • För användarregistren av produktionssystemen för geografisk information lantmäteriingenjörer som är administratörer vid enheten för markpolitik.

Granskar användarrättigheterna vid behov, minst en gång per år. Tar hand om informationssystemets och registrets dataskydd så att anvisningar ges om användning av systemet och tillräcklig utbildning ordnas för användarna.

För Tillstånds- och tillsynsnämndens register

  • Innehas uppdraget som administrator för tillämpningen Ympäristö (miljö) i Louhi-kuntapalvelin, för Lupapiste sam för miljötillstånd i Louhi-kuntapalvelin av en miljövårdsinspektör.
  • Därtill innehas uppdraget som administratör för bygglove och byggnadsregistret i Louhi-kuntapalvelin och i Lupapist av en byggnadsinspektör, som har till uppgift att se till att Tillstånds- och tillsynsnämndens register i Louhi-Kuntapalvelin underhålls och används på korrekt sätt.

Kontrollerar användarrättigheterna vid behov, dock min en gång per år. Tar hand om informationssystemets och registrets dataskydd så att anvisningar ges om användning av systemet och registret och tillräcklig utbildning ordnas för användarna.

Adress: Stadshusgatan 5, 06100 Borgå

Övriga kontaktuppgifter:

5. Stadens dataskyddsombud

Stadsjurist, Stadshusgatan 9, 06100 Borgå

6. Den period under vilken personuppgifterna i personregistret kommer att lagras

Tills vidare, baserar sig på skötsel av lagstadgade uppgifter.

7. Ändamålet med och rättslig grund för behandling av personuppgifter

Behandling av person-, fastighets- och byggnadsuppgifter är en nödvändig del i skötseln av Borgå stads lagstadgade myndighetsuppgifter (4 § i dataskyddslagen).

I flera lagar ingår föreskrifter om kommunens skyldigheter angående information och hörande.

Myndigheternas planerings- och utredningsuppgifter: Beredning av besittningstagande av gatuområden samt betalning av ersättningar och beredning av styckning av gatuområden.

Beredning av statistik över fastighetsöverlåtelser i Borgå stad, prisuppskattningar och uppföljning av priser vid genomförda fastighetsköp. Sammanställning av statistik över Borgå stads egna fastighetsaffärer. Skötsel av uppgifter med anknytning till kommunens förköpsrätt.

Indrivning av avgifter som markägarna ska betala. Beräkning och fakturering av arrenden för utarrenderade områden och kontroll över arrendetiden.

Bevarande av uppgifter om ingångna markanvändningsavtal mellan staden och markägare. Registret används för kontroll av att markanvändningsavtalen följs.

Överlåtelse av tomter och andra markområden enligt de av stadsfullmäktige godkända principerna, verkställande och övervakning av efterlevnad av besluten och avtalsvillkoren.

Stadens tillstånds- och tillsynsmyndighetsuppgifter.

Miljövårdsmyndighetens lagstadgade uppgifter, såsom behandling av lagstadgade ansökningar och behandling av lagstadgade anmälningar.

Staden beviljar understöd till väglag för enskilda vägar, och behöver väglagens kontaktuppgifter för att kunna sköta sina lagstadgade uppgifter.

Speciallagstiftning:

  • Markanvändnings- och bygglag 132/199, 6 §, 59 §, 62 §, 79 § 2 mom., 82 §, 87 §, 91 h §, 91 j §, 103 §, 112 §, 133 § 1 mom., 145 §, 173 §
  • Markanvändnings- och byggförordning 859/199 27 § 4 mom., 39 § 2 mom., 43 § 2 mom., 86 §, 102 §.
  • Fastighetsbildningslag 554/1995 62 a §, 168 §, 287 § 3 mom.
  • Lag om fastighetsförrättningsavgift 10 §
  • Miljöskyddslag 527/2014
  • Marktäktslag 555/1981
  • Lag om köpeskillingsregister över fastigheter 4 § 2 mom.
  • Lag om enskilda vägar 560/2018 50 §, 84 §.

8. Registrets datainnehåll

Louhi Kuntarekisteri innehåller: Följande personuppgifter: Personens namn, personbeteckning, födelsetid, dödsdag, hemland, hemkommun, överlåtelseförbud, ägartyp, adress och namnändring. För en del av personerna finns telefonnummer och e-postadress, för byggnader och fastigheter uppgifter om ägande, uppgifter om byggnaden och uppgifter om miljötillstånd.

Uppgifter i registret över överlåtelser av gatuområden: Uppgifter om fastigheten (fastighetsbeteckning, areal, byggrätt), uppgifter om gatuområde enligt detaljplanen, ersättningar som betalas, kontaktuppgifter till fastighetens ägare, datum för besittningstagande och syneförrättningar.

Uppgifter om fastighetsköp: Identifikations- och prisuppgifter för köpet, information om (namn på) överlåtare och mottagare, uppgifter om fastighetens läge, byggnader på fastigheten samt detaljplaneinformation.

Uppgifter om markanvändningsavtal: Uppgifter om handläggning av markanvändningsavtalet, detaljplaneinformation, fastighetsbeteckning, avtalspart (namn, adress, kontaktpersonens telefonnummer och e-postadress), uppgifter om avtalsbaserade ersättningar, faktureringsuppgifter, betalningsuppgifter. Markägarens och kontaktpersonens kontaktuppgifter raderas från registret när markägaren har uppfyllt alla sina avtalsförpliktelser.

Uppgifter om överlåtelser av tomter och markområden: Sökandena och mottagarna av tomten (namn, personbeteckning/FO-nummer, kontaktuppgifter), fastighetsbeteckning, uppgifter om tomten eller markområdet (adress, pris, areal, byggrätt), överlåtelsetidpunkt, byggnadsskyldighet, när tiden för att uppfylla byggnadsskyldigheten går ut, grundbottensyn, partiell slutsyn.

Faktureringsuppgifter i arrendeavtal: Uppgifter som den fakturerade lämnat om fakturans mottagare (namn, personbeteckning, adress), uppgifter om arrendeobjektet, uppgifter på fakturan, betalningsuppgifter och avtalsvillkor. Uppgifter om arrendeavtalet, uppgifter om arrendetagaren (namn, personbeteckning/FO-nummer), uppgifter som arrendetagaren har lämnat om fakturans mottagare (namn, personbeteckning/FO-nummer, adress), uppgifter om arrendeobjektet, uppgifter på fakturan, avtalsvillkor, ansökningar och överföring av arrenderätt, och överföringar. Angående arrendeavtal för odlingsmark därtill: uppgifter om arrendeobjektet (åkerskifte, areal).

Användarregistret av produktionssystemet för geografisk data: (för- och efternamn av applikationens användare, samt e-postadress och hemland).

Kontaktuppgifter av enskilda vägars väglag: Kontaktpersonens namn och adress.

9. Regelmässiga uppgiftskällor

Uppgifter för skötseln av lagstadgade uppgifter samlas från följande källor:

  • Befolkningsdata från Myndigheten för befolkningsdata (MDB) och MDB:s uppgifter om byggnader och lägenheter.
  • Fastighetsdata och lagfart från FDS, och förfrågningstjänsten för fastighetsdata (OGC).
  • Uppgifter från andra myndigheter.
  • Köpebrev, beredningsmaterial för beslut och köp, arrendeavtal och anmälningar om överföring av arrenderätten.
  • Identifikations- och prisuppgifter för köpet, information om (namn på) överlåtare och mottagare, uppgifter om fastighetens läge, byggnader på fastigheten samt detaljplaneinformation.
  • Markanvändningsavtal och anknytande föravtal om överlåtelse av fastighet, köpebrev, beredningsmaterial för beslut.
  • Uppgifter om arrendeavtal sparas och uppdateras på basis av undertecknade arrendeavtal och anmälda ändringar. Uppgifter om överlåtelser av tomter och markområden: Uppgifter sparas och uppdateras på basis av ansökningar, undertecknade arrendeavtal och köpebrev samt bygglovsuppgifter.
  • Uppgifter om arrendeavtal för odlingsmark sparas och uppdateras på basis av undertecknade arrendeavtal och anmälda ändringar.
  • Uppgifter från tjänsten Lupapiste.fi och uppgifter som den registrerade själv eller en person med fullmakt från denne har lämnat.

10. Regelmässig utlämning av uppgifter

Uppgifter i kategorierna A–K lämnas inte ut för direktmarknadsföring eller opinionsundersökningar.

A. Byggnadsuppgifter lämnas ut och överförs till MBD för upprätthållande av centralens register över byggnader och lägenheter.

B. Faktureringsuppgifter som registreras i systemet överförs till stadens faktureringssystem.

C. Fastighetsuppgifter lämnas ut för den anmälan som avses i 43 § i MarkByggF i samband med planeringen av gator och parker. Uppgifter samlas in om fastighetsbeteckningar, namn och adresser till ägare och innehavare av fastigheter som gränsar till planeringsområden samt om fastigheterna i fråga som de besitter.

D. Besittningstagande av gatuområden: Uppgifterna i registret används endast internt inom enheten för anskaffning och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut.

E. Uppgifter om fastighetsköp: Uppgifterna används endast för skötseln av uppgifter inom anskaffning och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut.

F. Uppgifterna i registret över markanvändningsavtal används endast internt inom enheten för anskaffning och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut. Uppgifter (med undantag för kontaktuppgifter) lämnas ut till stadens interna tillsyn och revisorer, och en del av uppgifterna är bilaga till stadens bokslut.

G. Uppgifter om överlåtelser av tomter och markområden: Uppgifterna i registret används endast för skötseln av kundrelationer inom enheten för anskaffning och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut.

H. I samband med tillståndsprocessen: Personuppgifter kan lämnas ut till andra myndigheter och parter för utförande av lagstadgade uppgifter i samband med behandlingen av en ansökan: kungörelse, hörande av parter, begäran om utlåtande, anslag samt information om beslutet.

I. Uppgifterna i registret över arrendeavtal används endast för skötseln av kundrelationer inom Stadsinfra och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut.

J. Uppgifterna i registret över arrendeavtal för odlingsmark används endast för skötseln av kundrelationer inom enheten för anskaffning och överlåtelse av mark och lämnas i regel inte ut.

K. Uppgifter lämnas ut till stadens interna tillsyn och revisorer. På grundad anledning kan uppgifter lämnas ut till andra myndigheter.

11. Överföring av uppgifter till länder utanför EU eller EES

Uppgifter överförs inte till områden utanför EU eller EES.

12. Principerna för skydd för registret

Manuellt material:

Eventuella pappersutskrifter förvaras i låsta utrymmen och användningen av dem övervakas. Materialet förvaras och förstörs i enlighet med arkivbildningsplanen.

Uppgifter som behandlas med ADB:

Personuppgifterna i det elektroniska registret är skyddade på ett datasäkert sätt så, att endast behörig anställd kan läsa dem. Uppgifterna är skyddade med användarrättigheter per användargrupp, användarnamn och personliga lösenord. Behörighet beviljas på basis av myndighetsuppgifter och behörigheten upphör när personen inte längre sköter uppgifterna i fråga.

Gatu- och parkplaner: informationen i datafilen överförs till ett elektroniskt arkiv och all information i nätverkskataloger utplånas när den inte längre behövs för objektets planeringsprocess.

Den information som används via Louhi Kuntapalvelin finns lagrad i en databas i ett serverhotell hos tjänsteproducenten Sitowise. Informationen upprätthålls med Sitowise Oy:s internetbaserade applikation SpatialWeb.

Den information som används via Lupapiste.fi finns lagrad i serviceproducenten Evoltas databas på serviceproducentens server. Informationen upprätthålls med den webbläsarbaserade applikationen Lupapiste.fi.

13. Eventuell förekomst av automatiserat beslutsfattande

Inget automatiserat beslutsfattande.

14. Rätt till insyn

Trots sekretessbestämmelserna har var och en, efter att ha angett omständigheter som behövs för informationssökning, rätt att få veta vilka uppgifter som har lagrats i personregistret om hen eller att registret inte innehåller uppgifter om hen.

Personen kan uppvisa en granskningsbegäran skriftligt hos dataskyddsombudet och personens identitet ska verifieras. Bara egna uppgifter och uppgifter om dem som står under personens vårdnad får granskas. I regel genomförs rätten till insyn i den enhet där uppgifterna härstammar från. Staden försöker ge uppgifterna utan dröjsmål och i skriftlig form.

Kunden kan inte beredas tillfälle att ta del av uppgifter om honom eller henne på en datorskärm utan att andra personers dataskydd äventyras. På begäran ges uppgifterna i utskrifter i den omfattning som personen vill.

Om granskningsrätten undantagsvis vägras, ges det ett skriftligt vägransintyg av vilket det framgår grunderna för vägran av granskningsrätten och information om hur man överklagar.

Den registrerade kan föra ärendet till dataombudsmannen för behandling.

15. Rätt att kräva rättelse av en uppgift

Den registeransvarige ska utan obefogat dröjsmål på eget initiativ eller på yrkande av den registrerade rätta, utplåna eller komplettera en personuppgift som ingår i ett personregister och som med hänsyn till ändamålet med behandlingen är oriktig, onödig, bristfällig eller föråldrad.

Om en oriktig, onödig eller bristfällig uppgift konstateras i registret, kan uppgiften rättas eller utplånas. Ändringarna verkställs så att uppgifter om en utförd rättelse, vem som utförde rättelsen och vilket datum den utfördes förblir synliga i registret samt så att den ursprungliga anteckningen vid behov kan ses också i efterhand.

Kunden begär rättelse av uppgifter skriftligt hos den enhet där anteckningen har gjorts.

Angående befolkningsdata från MDB i registret, bör begäran om rättelse riktas till MDB. Angående kontaktinformationen av enskilda vägars väglag bör begäran om rättelse riktas till Lantmäteriverket. Andra personuppgifter grundar sig på stadens lagstadgade myndighetsuppgifter. Om kundens krav på rättelse av en uppgift inte godkänns, ges det ett intyg om vägran av vilket det framgår grunderna för vägran av rättelsen. Intyget innehåller anvisningar om hur ärendet kan hänföras till dataskyddsombudet.

16. Återkallande av den registrerades samtycke

Den registrerades rätt att återkalla sitt eventuella samtycke angående de egna uppgifterna i ett personregister och behandlingen av dem avgörs från fall till fall så, att skötseln av myndighetens lagstadgade uppgifter inte äventyras.

17. Den registrerades övriga rättigheter i anslutning till behandling av personuppgifter

Personuppgifter i registret används inte för direktreklam, distansförsäljning och annan direktmarknadsföring, marknads- och opinionsundersökning, personmatrikel och inte heller för släktforskning. Uppgifterna används för skötseln av myndighetsuppgifter.

18. Den registrerades rätt att söka ändring hos tillsynsmyndigheten

Om den personregisteransvariga inte godkänner den registrerades yrkande på rättelse av en uppgift, skall hen ge ett skriftligt intyg om detta. Också skälen till att yrkandet på rättelse inte har godkänts ska framgå av intyget. Den registrerade kan föra ärendet till dataombudsmannen för behandling.

19. Annan information

Dataskyddsbeskrivningen på stadens webbplats.

20. Registeradministration

Ansvarspersonerna baserar sig på Borgå stads förvaltningsstadga (17.5.2017), där myndighetsuppgifterna inom de olika nämndernas verksamhetsområden fastställs.

Ansvarspersonerna för registret sköter om

  • bestämmande av registrets informationsinnehåll och användningsändamål
  • principer och förfaranden för beviljande av användarrättigheter, informering av den registrerade och genomförande av rätten till insyn, rättelse av uppgifter och utlämnande av uppgifter
  • uppgörande av registerbeskrivning.