Hoppa till innehåll

Östbanan och närtågstrafik till Borgå

Borgå stad är en av ägarna till projektbolaget Östbanan Ab och deltar tillsammans med den finska staten och 23 kommuner i planeringsprojektet Östbanan. Borgå har förbundit sig att finansiera planeringen av Östbaneprojektet med cirka 10 miljoner euro under de närmaste åren.

Östbanan är i planeringsskedet och man har inte gjort beslut över dess genomförande.

  • Den snabba banförbindelsen med två spår skulle förgrena sig från den planerade Flygbanan i Kervo och gå via Borgå till Kouvola.
  • Banans influensområde skulle sträcka sig via banorna i Savolax och Karelen ända till Kajanaland. Om man beslutar genomföra Östbanan är den trafikabel i slutet av 2030-talet.
  • Planeringen och genomförandet av Flygbanan är en förutsättning för Östbanans genomförande.

Borgå stad anser det vara viktigt att man i samband med planeringen av Östbanan också utreder förutsättningarna för en närtågsförbindelse mellan Helsingfors och Borgå och möjliggör förutom fjärrtågstrafiken också närtågstrafik mellan städerna. En närtågsförbindelse till Borgå förutsätter Östbanan.

Östbanan skulle förkorta resetiden till huvudstadsregionen

I dagsläget är Borgå den största staden i Finland dit det inte finns en persontågförbindelse, även om pendling och besöken mellan Borgå och huvudstadsregionen är livliga. Östbanan skulle enligt utredningar betydligt förbättra Borgåbornas kollektivtrafikförbindelser. Resan från Borgå till flygplatsen skulle ta dryga 15 minuter, resan till Böle en aning under en halv timme, och till Helsingfors centralstation en aning över en halv timme. 

Med hållbara kollektivtrafik- och pendlingslösningar kan Borgå ta ett kliv mot en klimatneutral stad. Östbanan skulle också förstärka möjligheterna för stadens tillväxt samt dess konkurrenskraft. Banan skulle koppla Borgå och östra Nyland allt starkare till metropolområdets utveckling och till själva området med tanke på arbetsresor.

Påverka planeringsarbetet

Borgå stad och alla städer som ligger vid den nya Östbanan har möjlighet att påverka lösningar för banans linjedragning. Östbanan Ab berättar på sina webbsidor om hur planeringsarbetet framskrider, om informations- och diskussionsmöten samt påverkningsmöjligheter.

Planerna för byggande av banan bör basera sig på planen, dvs. banan bör vara markerad i landskaps-, general- och detaljplanerna. I planprocesserna, dvs. när planer ändras, hör man på omfattande vis intressentgrupper, såsom invånare och markägare. I Borgå pågår utarbetande av två betydande generalplaner för Östbanans verkningsområde: den nya delgeneralplanen för de centrala delarna och Kullo-Mickelsböle-Sköldvik områdets delgeneralplan.